Star Wars voor jongens en roze kastelen voor meisjes, nee, dat gaan ze bij Lego niet meer doen, zo kondigen ze op 11 oktober aan. Kwetsende of anderzijds vervelende stereotypes willen ze vanaf nu vermijden, nadat ze zelf ond...

Star Wars voor jongens en roze kastelen voor meisjes, nee, dat gaan ze bij Lego niet meer doen, zo kondigen ze op 11 oktober aan. Kwetsende of anderzijds vervelende stereotypes willen ze vanaf nu vermijden, nadat ze zelf onderzoek lieten doen bij 7000 kinderen in 14 landen. Jongens- en meisjesspeelgoed heeft een invloed op carrièrekeuzes, zo blijkt, en 71% van de jongens (en hun ouders) is bang dat ze uitgelachen worden als ze met 'meisjesspeelgoed' spelen. Voortaan maakt het bedrijf dus speelgoed voor kinderen. En Lego doet echt zijn best om iedereen te bereiken, zo blijkt. Na een serie Lego Creator Expert, met geavanceerde bouwdozen van voetbalstadia, chique auto's, sets van Friends of de Titanic (de grootste doos ooit met 9090 steentjes) is er nu ook Adults Welcome, een reeks niet zo heel erg moeilijke maar zeer ontspannende sets voor volwassenen. Bloemen, een Adidas-collab, een typemachine, de skyline van Tokio of een vleugelpiano, misschien hebben ze hier wel in de roos geschoten, want uit hun eigen onlineonderzoek blijkt dat zo'n 40% van de volwassenen graag een doos Lego als geschenk zou krijgen.