'Bespoke' is meer dan op maat

Sinds de confectie de kleermakers van het voorplan verdrong, gaan de meeste mannen voor het kant-en-klaar principe als ze een pak kopen. Maar sinds enkele jaren zit de oude stiel opnieuw in de lift. Een en ander kunnen we plaatsen binnen de tendens dat de meerwaardezoekers onder de mannelijke consumenten bewust kiezen voor een persoonlijke toets. Naast maatwerk is ook bespoke aan een revival bezig. Maar wat is het verschil tussen de twee ? We vroegen het Allen Jones, meesterkleermaker aan de London College of Fashion, waar het nieuw geïnstalleerde vak Tailoring sinds kort weer studenten lokt die op zoek zijn naar een grondige opleiding in de traditionele kleermakers- technieken.

Allen Jones : " Bespoke betekent dat een pak bespoken is, enkel en alleen voor diegene die het bestelt. Dat betekent dat de klant alles kan kiezen : van de stof tot de voering, de draden, het aantal zakken, de breedte van een kraag, de kleur van de knopen. Het wordt perfect op het lichaam gemaakt, verbetert foutjes waar nodig. Zo zal men een iets afhangende schouder corrigeren. Bovendien wordt een bespoke-pak volledig met de hand geconstrueerd, en worden er uitsluitend traditionele materialen gebruikt. Ik denk bijvoorbeeld aan authentiek paardenhaar dat in de kraag wordt verwerkt, om de stabiliteit te bewaren. Bij een gewoon confectiepak dat je in de highstreet koopt, worden de verstevigende onderdelen in het pak gelijmd, wat maakt dat het materiaal niet kan ademen. Het gevolg is dat een bespoke-pak niet als een harnas, maar als een tweede huid zit."

" Made-to-measure vertrekt van een pak uit een bestaande collectie. Dat wordt dan aangepast aan het lichaam van de klant. Het grote verschil tussen bespoke en made-to-measure ligt in de pasbeurten. Terwijl een maatpak wordt gemaakt op basis van de afmetingen, zal een klant van een bespoke-pak verschillende keren langs de kleermaker moeten om het pak aan te passen, tot het perfect zit."

Café Costume tekende een pak voor reclametopman Kevin Roberts (Saatchi & Saatchi)

Waarvoor staat Café Costume ?

Bruno Van Gils (designmanager) : "Ik bied de klant een menukaart aan, zodat hij, aan de hand van verschillende stofjes, knoopjes, enzovoort, à la carte een eigen pak kan samenstellen. Het persoonlijke advies is een belangrijke factor bij Café Costume. We onderscheiden ons door een jongere doelgroep en een strakke, moderne snit. Wij staan dan ook voor de filosofie ' from the bank to the bar' : jongens die na hun werk op café gaan in een mooi, strak pak dat nog redelijk betaalbaar is. Daarbij houden we het graag simpel en sober, s ophisticated simplicity is een van de fundamenten van Café Costume."

Welk pak voor Kevin Roberts ?

"Als belangrijk marketingicoon moet Kevin Roberts vaak naar feestjes en galabals. Hij zal dus zeker opgezet zijn met een traditionele smoking. Die krijgt een strakke snit en kleine interessante details, zoals ritsjes en zakjes. De opgesneden revers is breder dan normaal, net als de taillebanden in een mooi glimmende satijnstof. Dat straalt luxe en macht uit. In het witte hemd zou ik zwarte knoopjes zetten, een mooie afwerking die je ook ziet op oude foto's. Kevin Roberts heeft het in zijn theorieën over love marks en het feit dat consumenten meer macht hebben dan iedereen denkt. Wij spelen daar ook heel erg op in."

Prijskaartje ?

"Een smoking is er voor de standaardprijs van 550 euro, pakken vanaf 450 tot 650 euro. Dat is onze huiscollectie met een keuze uit stoffen van de beste leveranciers. De prijs wordt bepaald door de stof, niet door de opties, want we willen niet zeuren over details. Binnen bespoke hebben wij een lage prijs, om de eenvoudige reden dat we rechtstreeks in de fabriek bestellen. Maar we verkopen ook regelmatig pakken van rond 1500 euro, voor mannen die weten wat ze willen, bijvoorbeeld kasjmier. Al zijn alle pakken even goed gemaakt."

Café Costume werd opgericht door Bruno, Angelique en Saskia Van Gils, nazaten van het oude kleermakersgeslacht Van Gils. Met Café Costume wil het trio het bespoke-principe nieuw leven inblazen.

Café Costume, Emiel Banningstraat 11, 2000 Antwerpen. 03 257 30 02 www.cafecostume.be

Scabal ontwierp een pak voor acteur George Clooney

Waarvoor staat Scabal ?

Patrick De Muynck (marketingconsultant) : "Staalboeken van de stoffen zijn heel belangrijk bij Scabal. Wij hebben een collectie van vijfduizend stoffen, en ongeveer binnen de 48 uur kunnen die, waar ook ter wereld, geleverd worden. We hebben een eigen weverij in het noorden van Engeland, waar een groot deel van onze aanbod vandaan komt, en daarnaast werken we met een aantal andere fabrikanten. Scabal is zeker een van de grote wat stoffen betreft, met een enorme invloed."

Welk pak voor George Clooney ?

"Hij ziet er ontspannen en elegant uit, maar loopt wel altijd in oversized pakken. Als hij met smoking en martiniglas in beeld staat, is dat wel iets beter, maar toch heb ik nooit het gevoel dat zijn pakken op maat zijn. Voor dit pak heb ik gekozen voor een visgraatmotief ( chevron). Dat oogt traditioneel maar wordt heel exclusief binnen onze kersverse N°12-lijn. Deze wordt grotendeels met de hand gemaakt. In de chevron zijn verschillende kleurnuances zichtbaar, want soms vind ik Clooney toch té zwart gekleed. Ik heb ook geopteerd voor een drop 7, een technische term die wijst op het verschil tussen borstomtrek en tailleomtrek. Dat is redelijk extreem, om het pak nauwer rond het lichaam te laten aansluiten. De taille is ook iets verhoogd, waardoor je een verlenging van het silhouet krijgt en zijn atletisch postuur nog wat sterker afgetekend wordt. De broekspijpen lopen heel smal uit, maar toch blijft het Italiaanse karakter behouden door de broek een vrij brede omslag te geven."

Prijskaartje ?

"De prijs voor het pak dat we voor Clooney hebben ontworpen komt op 2297 euro. N°12-pakken zijn er vanaf 1900 euro, maar de gewone made-to-measure op confectiebasis start vanaf ongeveer 880 euro."

Scabal is een wereldwijd gerenommeerd herenmerk dat al bijna negentig jaar stoffen produceert, hoofdzakelijk in Groot-Brittannië. CEO Gregor Thissen volgde zijn vader Peter op, en leidde het merk met succes in de 21ste eeuw. Hoewel de stoffen worden gebruikt door namen als Tom Ford, Armani en Brioni, heeft het merk ook een eigen pakkenlijn, die voor het overgrote deel in Duitsland wordt geproduceerd en wereldwijd wordt verdeeld. Vorige maand stelde Scabal de nieuwe lijn N°12 voor in de eigen winkel op Savile Row in Londen. Voor een N°12-pak kan de klant kiezen uit de meest exclusieve materialen. Elk detail wordt volgens de oude kleermakerstraditie met de hand vervaardigd.

Scabal, Antwerpselaan 33, 1000 Brussel. 02 217 998 49. www.scabal.com

Stijn Helsen creëerde een pak voor tennisser Rafael Nadal

Waarvoor staat Stijn Helsen ?

Stijn Helsen : "Mensen weten me te vinden omdat ik gespecialiseerd ben in pakken. Na een tijdje krijg je toch een reputatie. Ik heb trouwens verschillende jaren bij Valentino gewerkt en ook twee jaar in L.A. gewoond. Zo leg je veel contacten. Sterren als Robbie Williams, Jean-Claude Van Damme, Hugh Grant en Guy Ritchie heb ik al gekleed, maar ook veel belangrijke zakenmensen."

Welk pak voor Rafael Nadal ?

"Ik heb Nadal altijd een knappe kerel gevonden : een perfect lichaam, lang haar, een beetje kunstzinnig, een latino. Ik zou gaan voor een pak in sober visgraatmotief met onze gepersonaliseerde kleuren, de candy colours. Het jasje kan hij ook dragen op een afgewassen jeans, heel sportief met een basketschoen eronder. Ik werk veel met silhouetten in de stijl van The Beatles, met een retrosplit, dat is een centrale rugsplit. Uiteraard verkoop ik heel vaak de klassieke dubbele split, maar die centrale split is eerder voor mensen die iets funkier en kunstzinniger zijn, zoals Nadal. Zijn revers zou ik heel smal houden, met een puntkraag en één of maximum twee knopen, zodat er genoeg van het witte hemd zichtbaar blijft. Dat maakt het geheel iets agressiever. Voor de knopen zou ik voor appelgroen kiezen, en een purperen lining, met een kleine pochet waarin die twee kleuren terugkomen. Bij goedkopere merken zie je vaak dat alles assorti is, maar dan kan het fout worden. Je moet soms durven kleuren en accenten mixen die niet zo goed samen passen."

Prijskaartje ?

"Ik verklap nooit de prijs van een pak van een klant, maar een pak op maat kost toch al snel een paar duizenden euro's. Dat is afhankelijk van de stof en het maatwerk, of het volledig of semihandgemaakt is. En er zijn bijvoorbeeld stoffen die niet kreuken of kreukherstellend zijn, omdat de draad heel fijn geweven is. Vergelijk het met een auto : die kan je bestellen tegen startprijs, of dubbel zo duur maken door opties."

Ook de Limburgse ontwerper Stijn Helsen heeft het kleren maken in het bloed, hij is de derde generatie van kleermakers. En ook hij tilde het vak van zijn voorouders op een nieuw niveau, voegde er een fashiontoets aan toe en werkt onder meer samen met filmproducenten en sterren uit Hollywood. Helsen Tailors,

Kapelstraat 13,

3500 Hasselt. 011 22 75 62.

www.stijnhelsen.com

Door Stefanie Van den Broeck en Cathérine Ongenae