Deze week zijn we te gast bij Ferrari voor de geboorte van de 360 Modena die de 355 vervangt en deze zomer bij ons in de showrooms staat. Het is lente in Fiorano en de kennismaking met de boreling is tweeledig: een parcours van 120 kilometer over de weg, inclusief de passo di radici ("Geen gekkenwerk, jongens. Denk aan de andere weggebruikers") en vijf ronden op 's werelds meest beroemde testpiste ("Om jullie uit te leven"). Op d...

Deze week zijn we te gast bij Ferrari voor de geboorte van de 360 Modena die de 355 vervangt en deze zomer bij ons in de showrooms staat. Het is lente in Fiorano en de kennismaking met de boreling is tweeledig: een parcours van 120 kilometer over de weg, inclusief de passo di radici ("Geen gekkenwerk, jongens. Denk aan de andere weggebruikers") en vijf ronden op 's werelds meest beroemde testpiste ("Om jullie uit te leven"). Op die manier kunnen we achteraf met enige nuance de superlatieven hanteren, en die raken stilaan uitgeput als het om Ferrari gaat. De firma uit Maranello is niet alleen de enige die sinds het ontstaan van het WK formule 1 jaarlijks is aangetreden, ze is ook de enige die in de koninginnenklasse zowel motor als chassis bouwt en een groot deel van die technologie doorspeelt naar de gewone productie. De 360 Modena is de eerste Ferrari met een volledig aluminium spaceframe waarop ook een aluminium koetswerk rust. Niets te vroeg: Honda lanceerde precies tien jaar geleden zijn aluminium NSX, en ook Audi is sinds jaren op dat vlak actief. Ook de ophanging en de motor zijn van aluminium omdat het materiaal veel lichter en veel steviger is dan staal. Hoewel de 360 Modena 22 centimeter langer is dan het vorig model, en door de 15 centimeter langere wielbasis ook een flink stuk ruimer, weegt deze uitvoering 90 kg minder dan de compactere voorganger. De motor zet een indrukwekkende 400 pk op de achterwielen over, maar nog belangrijker is de trekkracht van 373 Nm, die al bij 4750 toeren wordt bereikt. En er is de formule-1-versnellingsbak die ook op de 355 werd gemonteerd: de chauffeur haalt de rechter lepel achter het stuur naar zich toe om hoger te schakelen en hanteert de linker om naar een lagere versnelling te gaan, terwijl de voet gewoon op het gaspedaal blijft. Voor de gehaaste Ferrarista is er op het dashboard een magische Sport-knop voor bliksemsnel schakelen in... 150 milliseconden. Als je bedenkt wat er in die ultrakorte tijdsspanne in de versnellingsbak gebeurt, het is niet te geloven. En toch. In de bergen benoorden Maranello reageert de auto zo afschuwelijk precies en snel, dat zelfs de maag van de bestuurder er na enkele tientallen bochten van in de knoop raakt. Later vernemen we dat Ferrari-racers er één keer op vijf in slagen manueel ook zo snel te schakelen, maar daarbij blijft het. Dit technologisch meesterwerkje doet het keer op keer. Zelfs drie keer vlak na elkaar, als het moet. Bijvoorbeeld om bij een bocht in een halve seconde van vijfde naar tweede terug te schakelen. Pierre Darge