1983

De eerste Swatch wordt gelanceerd. Het is een betaalbaar en modieus kwartshorloge in plastic met slechts 51 deeltjes in plaats van de gebruikelijke honderd. Het brein achter deze revolutionaire vernieuwing is ingenieur Nicholas G. Hayek. Hij wil een 'tweede horloge' (Second Watch) op de markt brengen waarvan iedereen zich meerdere exemplaren kan aanschaffen.
...

De eerste Swatch wordt gelanceerd. Het is een betaalbaar en modieus kwartshorloge in plastic met slechts 51 deeltjes in plaats van de gebruikelijke honderd. Het brein achter deze revolutionaire vernieuwing is ingenieur Nicholas G. Hayek. Hij wil een 'tweede horloge' (Second Watch) op de markt brengen waarvan iedereen zich meerdere exemplaren kan aanschaffen. Swatch lanceert de Pop Swatch : een groot, rond model dat als polshorloge én als zakhorloge dienst kan doen. De popscene verheft dit uurwerk met verwisselbare bandjes en uitduwbare klok midden jaren tachtig tot een hip modeaccessoire. De trends zijn twee of meer Swatches aan één arm, de Pop Swatch als haarelastiekje of als broche op een kledingstuk of zak. Swatch brengt het kleurrijke kindermerk Flik Flak op de markt. De kinderhorloges zijn onbreekbaar en waterdicht. Je kan ze zelfs in de wasmachine steken. Dankzij grote wijzer Flik en kleine zus Flak leren ook heel wat kinderen op een speelse manier de klok lezen. De Britse modeontwerpster Vivienne Westwood creëert twee uurwerken voor Swatch : een engeltje en een wereldbol, die later ook haar parfumfles zal sieren. Westwood is slechts een van de vele creatievelingen die optreedt als gastontwerper voor de Zwitserse horlogegigant. Ook pop artist Keith Haring, ontwerper Jean-Charles de Castelbajac, cineast Pedro Almodóvar en architect Renzo Piano verlenen hun medewerking. Swatch lanceert de Swatch Internet Time, een universele tijdsaanduiding waarbij een dag in duizend 'beats' van 86,4 seconden wordt verdeeld. Het systeem kent geen tijdszones maar wordt ook geen groot succes. De teller staat op 333 miljoen verkochte Swatch-horloges. Ondertussen benaderen ze de kaap van 400 miljoen verkochte exemplaren. Een snelle rekensom leert ons dat de voorbije 25 jaar iedere twee seconden een Swatch-horloge over de toonbank gaat. Swatch laat zijn duistere kantjes zien. De Swatch 007 Villain Collection is een hulde aan de onvergetelijke tegenstanders van James Bond, de legendarische Britse geheime agent. De collectie bestaat uit tweeëntwintig horloges geïnspireerd door de schurken uit de Bondfilms, van Dr. No en Jaws, de man met het gebit van staal uit The spy who loved me, tot Mister Green, de schurk uit de meest recente Bondfilm Quantum of Solace. Swatch gaat hiermee de strijd aan met zusterbedrijf Omega, dat het Bondhorloge ontwierp. "Omega is het horloge dat James Bond heeft gekozen, maar de echte schurken verkiezen Swatch", aldus Nicholas Hayek. Swatch Group, 02 558 38 70, www.swatch.com Door Ellen De Wolf