Een modekalender met de status van een collector’s item. Het klinkt als een contradictio in terminis, want niets is zo vluchtig als mode en tijd. Met de vierde editie van ‘Vision Fragments’ bewijzen Bruno Devos van uitgeverij Stockmans en vormgever Franky Claeys echter het tegendeel. Het thema van dit jaar? U raadt het goed: tegenstellingen.

Pascale Baelden en Sanne Nuyens

Vier jaar geleden ontstond in de schoot van uitgeverij/drukkerij Stockmans het idee om een modekalender op de markt te brengen. Vanuit een fascinatie voor het onderwerp en de vormelijke mogelijkheden die het modethema zou bieden, zagen ze de kans met dit project hun vakmanschap te etaleren. Grafisch talent Franky Claeys ging met hen in zee om het geheel mee vorm te geven. Resultaat van deze samenwerking is een groeiend project dat ieder jaar grotere namen uit de modewereld weet te strikken. De vierde editie van Vision Fragments kan uitpakken met gevestigde waarden als Vivienne Westwood, Christian Lacroixen Hussein Chalayan. Verder vullen Maria Chen-Pascual, Nike, Sisley, Erik Jan Frenken, Noki, Dirk Schönberger, Haider Ackermann, Xavier Delcour en Delvaux het lijstje aan. Een internationaal gezelschap dus, in tegenstelling tot de eerste kalender die vol stond van Antwerps talent. Volgens Franky Claeys een positieve evolutie. “Als het van mij afhing, hadden zowel Sisley als Delvaux vorig jaar al mogen deelnemen, maar die zouden toen nooit over de brug zijn gekomen. Het project groeit nog steeds, de persaandacht wordt stilaan groter en de motivatie stijgt. De ene grote naam kan immers de volgende over de streep trekken en dat maakt het project steeds interessanter. Ook voor de Belgische ontwerpers die op de kalender staan. Tussen al die internationale namen wordt hun waarde optimaal bewezen. Ik wil niet werken met lokale clubjes, te veel navelstaarderij ondermijnt je geloofwaardigheid. Als er nu een Belg op onze kalender staat, weet je dat hij iets kan.”

Wie goed uit de verf komt is Delvaux, het Belgisch huis van vertrouwen dat met twee contrasterende foto’s uitpakt. De eerste met vijf klassieke, zwarte handtassen, de andere met evenveel witte tassen waarop vijf Belgische kunstenaars zich mochten uitleven. Klassiek versus modern, zwart versus wit… Meteen wordt duidelijk dat het hele kalenderconcept gebaseerd is op extremen en tegenstellingen, een voortzetting van de vorige editie met een zwart boek voor winter en een wit boek voor zomer. “Dit jaar hebben we elke ontwerper gevraagd twee kanten te vullen om de extremen van hun collectie te tonen. Haider Ackerman pakt zo uit met enkele foto’s van zijn modeshows. Vooraan wordt de catwalk van zijn show in Parijs getoond en op de andere kant backstage-foto’s van Milaan. Andere ontwerpers vertrekken simpelweg van een basistegenstelling zoals man-vrouw of zwart-wit en bouwen daarop verder. Voor Nike trokken we dan weer naar Berlijn, de stad die boeit door de contrasten tussen Oost en West”, verklaart Franky Claeys.

Niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk werd gekozen voor tegenstellingen. Productontwikkelaar in hart en nieren, Franky Claeys maakte een studie van het concept ‘kalender’ om uiteindelijk te kiezen voor een kalender in de vorm van een zandloper. Vraag is of dergelijke vormgeving niet voorbijgaat aan de functie van een kalender, zoals het noteren van afspraken… “Ach, er bestaan al zoveel gebruikersvriendelijke kalenders, we wilden eens wat anders, dus hebben we er gewoon twee aan elkaar geplakt. Misschien klinkt dit wat oneerbiedig, maar er is wel degelijk onderzoek aan vooraf gegaan.”

De Vision Fragments-kalender wordt ook niet verkocht, Stockmans wilde geen commercieel product brengen. Met een beperkte oplage van 1800 exemplaren lijkt het wel de welbeproefde formule om hypes te creëren. Bruno Devos van uitgeverij Stockmans nuanceert: “Het project is inderdaad een promotiemiddel, maar we zijn zeker niet vanuit een opportunistisch standpunt vertrokken. We wilden gewoon iets doen dat we zelf interessant vonden, maar we moeten ons personeel en het drukwerk ook nog kunnen betalen. Indien het een commercieel product betrof, zouden veel van de ontwerpers niet toezeggen omdat we dan hun naam misbruiken om er zelf geld uit te slaan. Nu is er volledig creatieve vrijheid. En de schaarste? Die wordt nu eenmaal gecreëerd door het succes, op die manier krijgt de kalender ook zijn waarde.” Van een kalender als hebbeding naar een exclusief product, in een land zonder traditie inzake kalender is het een heuse krachttoer. Zeker in België, waar in principe niemand echt geld uitgeeft aan zo’n object, maar waar we er wel honderdduizend van maken die bedrijven betalen om op hun beurt te verdelen.

Exclusieve lancering

Waar en Wanneer? In het Muhka te Antwerpen, op 13 december 2002. Stuur snel een gele briefkaart naar Weekend Knack, Raketstraat 50 bus 3, 1130 Brussel. Vermeld: Vision Fragments. 10 uitverkoren Weekend Knack-lezers mogen dan op die avond, samen met hun partner, een Vision Fragments-kalender in ontvangst nemen. Wie niet bij de gelukkigen behoort, kan een tweede poging wagen via de website van uitgeverij Stockmans, die tussen 13 december en 11 januari elke dag één kalender wegschenkt. www.stockmans.be

10 Weekend Knack-lezers mogen samen met hun partner een Vision Fragments-kalender 2003 in ontvangst nemen tijdens de exclusieve lanceringsavond.

106

10 Weekend Knack-lezers mogen samen met hun partner een Vision Fragments-kalender 2003 in ontvangst nemen tijdens de exclusieve lanceringsavond.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content