INTERVIEW

Op de opening van de tentoonstelling Giant Toys in Brussel was begin december ook Michel Nieto aanwezig, de CEO van Baume & Mercier. De Zwitserse horlogemaker, een dochter van de beursgenoteerde Richemontgroep, sponsort de expo. Wij hielden enkele prangende vragen klaar.
...

Op de opening van de tentoonstelling Giant Toys in Brussel was begin december ook Michel Nieto aanwezig, de CEO van Baume & Mercier. De Zwitserse horlogemaker, een dochter van de beursgenoteerde Richemontgroep, sponsort de expo. Wij hielden enkele prangende vragen klaar. De financiële crisis is nu een economische crisis. Wordt ook het luxesegment getroffen ?Michel Nieto: Niemand mag zich onaantastbaar wanen, iedereen deelt in mindere of meerdere mate in de klappen. Zwitserse mechanische horloges deden het de voorbije zeven jaar steeds beter, zelfs in 2008 waren de eerste tien maanden beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar in november werd die tendens gekeerd. Hoe reageert u daarop ? Is een koerswijziging nodig ?Een uurwerk ontwikkelen vergt minimum achttien maanden, of het nu over ingewikkelde mechanische horloges gaat of kwartsuurwerken die een groot publiek moeten aanspreken. Maar net zoals niemand deze crisis zag komen, kan ook niemand voorspellen wat de situatie zal zijn in 2011. Is het consumentenvertrouwen tegen die tijd hersteld ? In zulke omstandigheden blijf ik liever trouw aan het DNA en de filosofie van het merk dan nu van strategie te veranderen. Een merk positioneren kost te veel moeite en tijd om er lichtzinnig mee om te springen, en ook de consument zou paniekvoetbal niet appreciëren. Zijn verwachtingen inlossen en zekerheid bieden zijn nu onze prioriteit. U kunt toch moeilijk niets doen ?Uiteraard volgen we de situatie van dag tot dag en van land tot land. Misschien geven we sommige modellen in bepaalde regio's tijdelijk meer gewicht dan andere, of verschuiven we communicatiebudgetten naar groeimarkten of regio's waar de concurrentie het opgegeven heeft. Europa en Amerika worden minder belangrijk in de toekomst ?Toen ik in 2002 begon, was de Amerikaanse markt goed voor zo'n 35 procent van de verkoop, nu slechts voor 15 procent. Maar alleen omdat nieuwe markten zoals China, India, Rusland en het Midden-Oosten zo sterk groeien, want op zich is onze omzet in de Verenigde Staten verdubbeld. En ook in Europa ging de verkoop het afgelopen jaar vooruit, zowel qua aantallen als omzet. Voor de kerstdagen verwachten we een daling met twintig procent ten opzichte van de eindejaarsperiode in 2007, maar de situatie is dus lang niet zwart-wit. Weet u dat november een historische maand was voor ons in Frankrijk ? We hebben het er nog nooit zo goed gedaan. Giant Toys, tot 4 februari in de Young Gallery, Louizalaan 75b (Wiltcher's Place, Conrad Hotel), 1050 Brussel. Info : 02 374 07 04, www.younggalleryphoto.com, www.baume-et-mercier.com. Wim Denolf