Het antwoord op de tien meest gestelde vragen waar reizigers mee worstelen. Alle info waar u zich anders de pleuris naar zoekt.

1 WELKE BESTEMMINGEN BLIJVEN NOG ECHT ONONTDEKT ?

De ontdekking van landen is verbonden met de toegankelijkheid ervan, en dat geldt zowel voor het transport, de veiligheid als voor de administratie. Myanmar is een schoolvoorbeeld van een positieve verandering, omdat het niet alleen het verkrijgen van een visum vereenvoudigde maar ook omdat verschillende luchtvaartmaatschappijen op de hoofdstad Rangoon vliegen (Qatar en Air Asia…).

In Afrika is Congo-Brazzaville een nieuwkomer, waar natuurliefhebbers laaglandgorilla’s van dichtbij kunnen zien. Het is er een stuk rustiger dan bij de overburen in Kinshasa, en de opening van een eerste lodge van Wilderness Safari versterkt die indruk.

De nieuwjaarsboodschap van de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un, waarin hij middels een ‘radicale bocht’ toenadering zoekt tot het zuiden, is een teken aan de wand dat het communistische paradijs zijn deuren wil opengooien voor de buitenwereld. Een unieke kans voor wie dit merkwaardige experiment van dichtbij wil gaan zien. Al moet de omschrijving ‘ontdekking’ met een korreltje zout worden genomen. Noord-Koreanen zijn danig bezorgd om het welzijn van toeristen dat ze steevast een gids én chauffeur meegeven.

Panama en vooral de San Blaseilanden, waar de oorspronkelijke bewoners, de Kuna-indianen, nog op hun traditionele manier leven, is beslist een aanrader. Dichterbij biedt Spitsbergen voor vogel- en natuurliefhebbers een zeer authentieke beleving.

2 WAAR HAALT DE REIZIGER BETROUWBARE INFO OVER GEVAARLIJKE OF ONRUSTIGE LANDEN ?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken informeert over de risico’s bij het reizen in zo’n 170 landen. Twee kanalen zijn beschikbaar. Enerzijds zijn er de bijna dagelijkse updates die verwijzen naar occasionele risico’s, anderzijds kan per land gezocht worden naar een omschrijving van het veiligheidsrisico. De info is te vinden op diplomatie. belgium.be/nl. Daarna doorklikken naar ‘op reis in het buitenland’ en naar ‘veiligheidsproblemen’.

3 WAT IS DE ZIN VAN GREEN SEATS ?

Sommige reisorganisaties, zoals Joker en KrisKras, bieden zogenaamde green seats aan, waarbij de CO2-uitstoot van de vluchten gecompenseerd wordt door het aanplanten of beschermen van bossen, omdat bomen CO2 opnemen uit de lucht en die vervolgens omzetten in zuurstof. In de praktijk zorgt dat voor een verhoging van de ticketprijs van 2 à 5 procent. Een lovenswaardige poging die ook een beetje een pleister op een houten been is, omdat aan de uitstoot zelf niets verandert.

4 WELKE COMPENSATIEREGELS GELDEN BIJ VERTRAGINGEN VAN VLUCHTEN ?

Het Europees Parlement zorgt met verordening 261/2004 voor een tegemoetkoming voor reizigers die door vertraging of annulatie van hun vlucht geconfronteerd worden met ongemak en extra kosten. In principe gaat het over bedragen van 250 en 600 euro per vlucht. De verschillen hebben te maken met de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. In ieder geval moet de benadeelde rei- ziger een klachtenformulier indienen bij de maatschappij die hem vervoert. Info bij www.vlucht-vertraagd.be.

5 WELKE MEERWAARDE BIEDT EEN REISBUREAU NOG IN TIJDEN VAN INTERNETBOEKINGEN ?

Sommige reisagenten hebben omwille van de boekingen via internet hun omzet zien dalen. Toch blijft de echte vakman een goede kompaan, omdat de eerlijke reisagent veel inzicht heeft in de bestemmingen en vooral in de accommodatie, de valstrikken en de tourist traps. Bovendien is hij lid van het garantiefonds, zodat de klant bij een eventueel faillissement zijn centen terugziet. De beroepsvereniging VVR (Vlaamse Vereniging Reisbureaus) ziet internet als een communicatiemiddel zoals de telefoon of de fax. De moderne reisagent moet gewoon beter zijn dan zijn klant en moet zich aanpassen aan de gewijzigde distributie. Meer dan ooit moet hij zich specialiseren, producten op maat aanbieden, en aan dynamic packaging doen (waarbij de klant zijn eigen package kan samenstellen).

6 KORTINGEN VOOR VROEGE BOEKERS EN VOOR LATE BESLISSERS BRENGEN DE REIZIGER IN DE WAR EN GEVEN HEM DE INDRUK DAT HIJ VAAK TE VEEL BETAALT.

Touroperators bieden kor- tingen voor vroege boekers omdat ze dan hun contingent van tevoren gereserveerde kamers en vliegtuigzitjes snel kunnen vullen en daarvoor op hun beurt beloond worden. Dat geldt overigens ook voor wie zelf treinzitjes en plaatsen in vliegtuigen reserveert. Eens die basis ingevuld, blijven de prijzen min of meer constant (in de brochures hebben de verschillen enkel met de seizoenen te maken). Durvers die de mogelijkheid hebben om erg laat te boeken en vaak niet wakker liggen van de bestemming, kunnen gouden zaken doen, omdat ze speculeren op de moderne tendens om elk zitje en elke kamer sowieso te verkopen en om die reden bodemprijzen aan te bieden.

7 WELKE BESTEMMINGEN ZIJN OMWILLE VAN EEN GOEDKOPE MUNT AANRADERS ?

Ondanks de alarmerende berichten over de euro zijn de schommelingen ten opzichte van andere munten vaak gering. In een aantal gevallen krijgt de reiziger zelfs meer valuta dan een jaar geleden. Dat geldt voor Argentinië (6,47 peso in plaats van 5,56), voor Brazilië (2,72 real in plaats van 2,30) en zeker voor de Zuid-Afrikaanse rand, waarvan je er nu 11,27 krijgt in plaats van 9,90 niet eens een jaar geleden. Ook de Australische dollar is relatief goedkoop (1,27 voor een euro in plaats van 1,17). Voor een euro krijg je tegenwoordig 1,32 Amerikaanse dollar, terwijl dat het afgelopen jaar soms maar 1,22 was. De Zwitserse frank schommelt nauwelijks maar blijft op een hoog peil : voor een euro krijg je slechts 1,20 Zwitserse frank. Het Britse pond blijft aan de dure kant (0,81, terwijl die het afgelopen jaar schommelde tussen 0,78 en 0,84).

8 IS EEN REISVERZEKERING ZINVOL ?

Een reisverzekering is een van de meest onderschatte aspecten van de gemiddelde reisplanning. Uiteraard staat een goede personenverzekering daarbij hoog in de lijst, want die garandeert een repatriëring in geval van ernstige ziekte of ongeval. Een onmisbare voorzorg. Verschillende maatschappijen (Touring, VAB…) combineren die met de pechverhelping voor de auto in binnen- en buitenland, en die formule is in haar geheel beslist niet duur. Voor sommige landen (de Verenigde Staten in ieder geval) is een extra polis nodig omdat de kosten voor gezondheidszorg er echt de pan uit rijzen, maar weinig reizigers houden daar rekening mee.

Een annulatieverzekering wordt heel vaak over het hoofd gezien, terwijl de prijs ervan te verwaarlozen is. Bij betaling van de reis met sommige kredietkaarten is die annulatieverzekering inbegrepen.

Een bagageverzekering bij het vliegen kan nuttig zijn, omdat de luchtvaartmaatschappij haar eigen verantwoordelijkheid ter zake beperkt door een bedrag per kilogram aan te rekenen, terwijl de waarde die wordt vervoerd vaak veel hoger ligt.

9 IS ECOLOGISCH REIZEN NIET VOORAL EEN SLOGAN DIE WEINIG LADING DEKT ?

Duurzaam reizen houdt rekening met respect voor de 3 P’s : People (de mensen en hun cultuur), Profit (het steunen van de lokale economie door bijvoorbeeld bij de kleine handelaar te kopen) en Planet (respect voor milieu en klimaat door het transport te beperken of de gevolgen ervan te compenseren).

Vooral kleine touroperators houden zich steeds meer bezig met dat respect, ook bij de opleiding van hun begeleiders. In de praktijk zijn er een paar vuistregels : men kan beter minder vaak op reis gaan omdat de verplaatsing een kolossale impact heeft, minder ver gaan (om dezelfde reden) en trager reizen. Wie niet meteen zelf naar Santiago de Compostela wil fietsen, kan de combinatie trein en vouwfiets uitproberen, en ter plaatse het openbaar vervoer gebruiken. Ook het reizen in kleine groep (met een minibusje) verlaagt drastisch de impact. Het logeren bij de bevolking biedt twee voordelen : het zorgt voor rechtstreeks gewin voor de locals, en biedt een niet te evenaren inzicht in de plaatselijke cultuur- en leefwereld.

Vliegen is bij duurzaam reizen uit den boze, de combinatie van verschillende vluchten maakt de impact nog erger omdat zowat de helft van het verbruik nodig is om de kruishoogte te halen.

10 WAT ZIJN DE PRIJS-KWALITEITSTOPPERS ?

Volgens Lonely Planet blijft Namibië een uitstekende bestemming voor een zacht budget, terwijl de overweldigende natuur nauwelijks elders geëvenaard wordt. De kunst bestaat erin ter plaatse een auto te huren of aan te sluiten bij lokaal georganiseerde tours. Openbaar vervoer is er erg goedkoop.

Wie zich aangetrokken voelt tot bergen en Zwitserland steeds duurder vindt, kan Slovenië proberen, dat grosso modo dezelfde natuurpracht biedt tegen een veel aardiger prijs. Bovendien is er een ruim aanbod aan overnachtingen bij privépersonen en is het openbaar vervoer meer dan aanvaardbaar geprijsd.

Ook Nepal biedt mogelijkheden voor de budget traveller die de moeite neemt ter plaatse een en ander uit te zoeken, inclusief een trekking met dragers en gidsen.

Dichter bij huis zorgt Spanje omwille van zijn precaire economische situatie voor afgeprijsde mogelijkheden. Bovendien bedienen de low-costmaatschappijen er verschillende steden.

De avontuurlijke reiziger die niet te beroerd is om met de lokale bussen te reizen en zelf accommodatie te zoeken, vindt ook met een klein budget zijn weg in de natuurpracht van Bolivië, dat bovendien veel van zijn authenticiteit en lokale tradities heeft weten te behouden.

DOOR PIERRE DARGE

Namibië blijft een uitstekende bestemming voor een zacht budget

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content