Modeontwerper Tim Van Steenbergen ontwerpt eerste lamp
De modeontwerper Tim Van Steenbergen heeft de krachten gebundeld met de Kortrijkse lichtfabrikant Delta Light.
Tim Van Steenbergen presenteerde recent in Parijs zijn vrouwencollectie voor de komende zomer. Maar de afgelopen maanden maakte hij zich voor het eerst los van het menselijk lichaam, een van zijn voornaamste inspiratiebronnen. Voor Delta Light herdacht hij een hanglamp. Over één maand wordt de collectie met voorlopig drie modellen voorgesteld in Amuz, een ontwijde barokke kerk in Antwerpen. Het aluminium prototype gingen wij alvast van dichtbij bekijken in zijn modeatelier.
Hoe komt een modeontwerper bij Delta Light terecht, een bedrijf dat bijna alle lampen in huis bedenkt?
Ze hebben het gevraagd en ik heb ja gezegd. Omdat ik voelde dat ze oog hebben voor kwaliteit én creativiteit. Oorspronkelijk zou het een limited edition worden, maar de
samenwerking verliep zo goed dat we er een volwaardig product binnen het gamma van Delta Light van wilden maken.
Hoe hebt u het aangepakt?
Ze vroegen me een bestaande lamp te herwerken, de Husk. Ik wilde er absoluut geen print op zetten of met een stof werken. Ik wilde echt als productontwerper aan de slag. Dus heb ik het oppervlak van die Husk eens platgelegd en ben ik erin gaan knippen.
U hebt een patroon gemaakt?
Inderdaad. Zo zijn we tot deze uitgeknipte kap gekomen. En dan zijn we met licht beginnen spelen en zijn we de verschillende paneeltjes ten opzichte van elkaar gaan bewegen. Zo creëerden we een spel van licht en schaduw. Met licht had ik wel al ervaring, omdat ik voor theater en opera gewerkt heb. Ik ken de impact en weet hoe het iets of iemand kan veranderen. En hoeveel sfeer het kan geven. Het lichteffect is een deel van het ontwerp.
U komt uit een architectenfamilie. Hebben zij ooit lampen ontworpen?
Ja, mijn grootvader bouwde in de art deco. Toen werden lampen ingewerkt in trappen, houtwerk en sofa’s. Ongelooflijk. Dus ja, het heeft er in die zin natuurlijk altijd ingezeten. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen mode en architectuur. Er was namelijk een architectenbureau in de familie, maar een modebedrijf niet. Maar het is toch mode geworden. Ik ben toch voor het lichaam gegaan. Omdat ik het boeiend vind om met mensen te spreken. Om te kijken hoe mensen bewegen. En de materie rond hen, de magie van stof.
In welke zin is uw kleding in de lamp herkenbaar?
Kijk eens naar het silhouet. Veel mensen zien er een baljurk in.
Ziet u dat ook?
Dat was niet mijn bedoeling, eigenlijk. Maar we vonden die Husk wel een vrouwelijke lamp. En dus past het wel bij ons.
Er is geen lichaam te bespeuren, hoe moeilijk is het voor u om in het luchtledige te ontwerpen?
Het heeft veel meer tijd nodig. In een kledingcollectie zitten honderd stuks. En mode vernieuwt heel snel. Een lamp is tijdlozer. Dus heb ik het nog veel meer uitgepuurd. Wat is nu het object dat ik wil maken? De eerste week bleef ik op papier ontwerpen, maar pas door maquettes te maken zijn we eruit geraakt. Door in het donker te zitten en te kijken welke sfeer er ontstond. Het was verfrissend om op deze manier te kunnen werken. Heel concreet met één object bezig zijn, in plaats van met een volledige collectie tegelijk. Het heeft in elk geval weer zijn invloed op mijn dagelijkse modewerk. Misschien benader ik nu elk kledingstuk meer als object op zich? Alles heeft invloed, ook maanden in theater of opera werken bijvoorbeeld. Dat vind ik boeiend, omdat het een constante herbronning is.
Heeft de lamp concrete gevolgen voor uw modecollecties?
Sowieso ga ik ze nu gebruiken. In de zomercollectie zit een print, die helemaal gebaseerd is op de schaduwen van die lamp. Dat is wel mijn manier van werken. Ik word beïnvloed en ik neem het mee. Ik vind het heel belangrijk om tot op het bot te gaan. Het is heel leuk om dingen uit elkaar te trekken en dan weer samen te brengen. Om een grote foto te maken van die grote lamp boven een jurk met die print. Dan toon ik de impact van licht en dan wordt alles weer verbonden.
Leen Creve
De lampen van Tim Van Steenbergen voor Delta Light worden eind oktober gepresenteerd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier