Een koele tafel: waarom het oerklassieke zilveren servies een comeback maakt

Zilvertinten op een evenement van The Supper Club © GF

Sla er de interieurmoodboards op Instagram en Pinterest maar op na: het is al zilver wat blinkt. Nu ook (weer) op tafel.

‘”Allez, wat vind je daar nu zo tof aan?”, vroeg mijn moeder verbaasd toen ik haar de inox schalen toonde die ik op de rommelmarkt vond’, zegt Eline Kegels. De eventorganisator achter The Supper Club houdt zich bezig met alles wat feesten behelst. Haar gevoel dicteert dat de Pascale Naessens-achtige keramiek “even weg” is en plaats ruimt voor zilvertinten.

‘Cateraars wilden tot voor kort van hun roestvrijstalen champagne-emmers af omdat het hun ding niet meer was, maar ik vind ze fantastisch’, zegt Kegels, die de vintage-schattenjacht verkiest boven de nieuwe zilverkleurige ontwerpen die vandaag opduiken bij merken van Hay tot Zara Home. Soms decoreert ze met Nagelkandelaars en soms met klassiek servies, maar het zijn vooral zilveren serveerschalen die een speciaal plaatsje hebben: ‘Serveer frietjes, vlees en een kropje sla op zo’n schotel en je hebt onmiddellijk de supergezellige vibe van een plaats als Ciro’s (een überklassieke brasserie en een icoon in Antwerpen, red.).’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

No pictures please

De final touches van haar tafels kaderen binnen een grotere stroming waarin zilvertinten, ongeacht hun afwerking, een opmars maken. Je zag het bij Prada, waar de modellen van de laatste wintercampagne poseerden voor inoxachtige platen. De Britse ­modetrendsite WhoWhatWear signaleerde de opkomst van zilverkleurige ballerina’s en tijdens de laatste fashion-weekpresentatie blikkerden de spotlights op de pailletten van de zilveren cardigans bij Meryll Rogge.

Maar het blijft niet bij mode. Moodboards worden gedomineerd door op horeca geïnspireerde keukens, met uit inox opgetrokken eilanden. En ook de recentste editie van designbeurs Collectible bewees weer hoe bon ton zilvertinten zijn.

Logisch dus dat het onlinevolkje volgt. Dae, een hippe koffiebar in New York, was onlangs nog het slachtoffer van haar eigen succes: de combinatie van de roestvrijstalen keuken, de brute houten meubels en de smaakvolle zilveren kopjes waarin barista’s de cappuccino serveren, zorgde voor zo’n stormloop van shootgrage influencers dat de koffiebar een fotoban oplegde. ‘Mensen zaten urenlang met een drankje te poseren’, aldus een van de eigenaars.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook in België staan koffiebar Seven in Ukkel en wijnbar Osaka in Antwerpen hoog aangeschreven voor wie zich laaft aan TikTok en ­Instagram voor de nodige portie interieur­inspiratie. In beide zaken spelen industriële zilvertinten een rol in het interieur. De trendforecasters van Pinterest beamen het: met een toename van zo’n 50% van zoekopdrachten naar aluminium meubels, zilveren kettingen en aluminium deurdesign, stelt het socialmediaplatform dat ‘koele zilvertonen vandaag resoneren en mainstream worden bij mensen die hun klassieke neutrals voor iets meer hardcore willen inruilen’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het interessante op tafel is dat zilverkleurige vorken, kopjes en water­kannen aan tal van verschillende tijdsperiodes kunnen refereren en je daardoor evenveel verschillende stijlen op tafel creëert. Het kan utilitair en modern aandoen Na het initiële gebruik in de wapenindustrie vond roestvrij staal ingang in het interieur. Het waren architecten en designers als Marcel Breuer, Charlotte Perriand en LeCorbusier die het industriële materiaal tot onderdeel van sterk design verhieven. Met bepaalde producten van Alessi, dat betaalbaar moois in de Italiaanse keuken binnenbracht, zoals met de immer populaire waterkoker van Aldo Rossi, kan het smaakvol retro aanvoelen. Maar wat echt opvalt vandaag is de vibeshift naar een nieuwe, romantische stroming.

Il Conico van Aldo Rossi voor Alessi © GF

Weg van plastic

Met zo’n chic servies, ouderwets zonder stoffig te zijn, vult de Deense Ascha Pedersen de populaire e-shop Pouf Copenhagen. Haar zilverkleurige art- deco- en mid-century-tafeldecoratie zijn zo uitverkocht. Dat zie je ook bij Out of Use Berlin, de online­­vintage-winkel van Pat Scherzer en Sissi Pohle, twee Duitse vintagedealers annex mode-influencers wier Instagrampagina de antieke zilveren schaaltjes, boter in de vorm van Griekse zuilen en lange gedekte eettafels vol romantisch bestek aaneenschakelt. Alsof Edouard Manet elk moment hun tafeltje zou kunnen schilderen, als hij al niet aan Le déjeuner sur l’herbe bezig was.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Er is absoluut een terugkeer naar het oerklassieke’, bevestigt Kate Stockman. Als merkstrateeg, trend­onderzoeker en professor Trend Implemen­­tation aan de Erasmushogeschool in Brussel merkt ze de bredere trend al even op.

‘Er is een honger naar waardevolle items die hun waarde zelden of nooit verliezen, zoals zilveren bestek. Weg van plastic en van kunststof.’ Daarmee bedoelt ze niet noodzakelijk weg van het aardse, ‘wel weg van het slordige en ongecontroleerde ervan. We spreken dan niet van tafels met een allegaartje van bordjes in een nonchalante brocantesfeer, wel van mooi gedekte tafels met servies dat ooit duur was en nu klasse en luxe uitstraalt.’

Ook aan een revival bezig: gesteven tafellakens en chique settings. ‘Legendarische klassieke restaurants zoals Balthazar in New York en La Coupole in Parijs zitten weer afgeladen vol. Traditioneel bestek, inclusief alle tableware, zijn hier een evidentie.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Escargots op z’n Frans

‘Waar vind je vandaag nog een perfect gegaard kippetje of witloof op het menu?’, was Ilse Cornelissens van Graanmarkt 13 zich de laatste tijd gaan afvragen. Na het groenteverhaal sloeg het restaurant van de Antwerpse conceptstore vorig jaar een nieuwe weg in.

Vandaag serveert chef Chollada Phimharua een gemoderniseerd ­klassiek, Frans geïnspireerd menu met escargots, caesarsalade en verse sperzieboontjes op fijne witte borden met zilverkleurig bestek. ‘Om die sfeer van zo’n petit bistro helemaal goed te krijgen, trokken we speciaal naar Parijs op zoek naar de juiste zilveren broodmandjes’, aldus Cornelissens.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Merken en ontwerpers zoeken een gevoel van troost door het vertrouwde opnieuw uit te vinden’, zegt trend­expert Kate Stockman. In het licht van de turbulente start van dit decennium is het geen onlogisch gevolg: ‘Uit wetenschappelijk onderzoek is al gebleken dat herinneringen mensen helpen om met crisissen om te gaan.’ Nostalgie als verzachtend medicijn, zeg maar. ‘In brute tijden stellen we meer vertrouwen in klassieke stijlen en investeringsstukken’, aldus Stockman. ‘Dat zie je in de mode, maar ook in de design­wereld, waar telkens oude ­designs aan aandacht winnen en qua doorverkoopwaarde de hoogte in schieten.’

En daarbij valt vandaag de verheerlijking van een elitaire lifestyle op. Van de fascinatie voor subtiele codes van de ultrarijken in HBO-series Succession tot Saltburn, een zwarte comedythriller over het aristocratische wereldje, tot Instagrams @gstaadguy, die van lachen om de 1% zijn handelsmerk heeft gemaakt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Stockman ontwaart er een bredere trend in: ‘De klassieke, traditionele en rijke opvoeding komt meer onder de aandacht.’ Ook Gohar World speelt in op dat elitaire sfeertje. Het decomerk van foodartiest en -columniste Laila Gohar heeft ook een collectie met premium zilveren eierhouders en seafoodvorkjes. Naam? Old World. First class à la Titanic is dus trending, en wie die life­style niet van huis uit meekreeg leert het vandaag op TikTok.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Birthday girl dinners

Het Amsterdamse La Louème – niet toevallig een classy Franse naam – slaat de nagel op de kop met alle tableware die het verhuurt en verkoopt. Een vaste klant is cateraar Julia Khan Anselmo. Haar Feisty Feast organiseert dromerige etentjes waarvoor ze de decoratie vaak bij La Louème huurt. ‘Zilveren table­ware tilt elk ingrediënt naar een hoger niveau’, zegt Anselmo, die warme herinneringen heeft aan het antiek van haar ouders. ‘Dat extra shiny laagje gaat goed samen met mijn klassieke, seizoens­gebonden keuken.’

Huurservies bij La Louème © GF

Wel merkt ze dat er vandaag meer meespeelt als het over eten gaat: ‘Kijk naar alle birthday girl dinners en extravagante tafels. Eten wordt een statussymbool: in staat zijn om veel mensen te inviteren, de boodschappen kunnen veroorloven en dan chic bestek ­neerleggen, is zoiets als de nieuwe handtas.’ Zeker als je weet hoeveel trending tweedehandsbestek kost: van 100 euro voor een Guido Bergna-­espressokopje tot duizenden euro’s voor Christofle-bestek.

Al mogen we ons in deze contreien gelukkig prijzen dat samen met de eerste lentezon ook de eerste brocantes weer verschijnen, waar ontelbare inox rijstpap­kommetjes en huwelijks­serviezen op een vervolg wachten. Hou dan het advies van Feisty Feast-cateraar Anselmo in het achterhoofd en doe niet zoals haar ouders, die het mooie servies te vaak voor speciale momenten spaarden: ‘Dat is als een zetel kopen en er niet in zitten.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content