Designer Hella Jongerius aan het woord
Voor het eerst krijgt de Nederlandse designer een grote overzichtstentoonstelling.
Voor het eerst krijgt de Nederlandse designer een grote overzichtstentoonstelling. Een inzicht. Het leven is een avontuur. Elke dag is anders, dat houdt me wakker. Ik houd van afwisseling en wil alles weer net van de andere kant bekijken. Ik ben wel snel verveeld en heb in mijn studio vijf tafels met daarop een project. Ik loop dan van het ene naar het andere.
De werkplek inspireert, daarom was mijn verhuis van Rotterdam naar Berlijn belangrijk. Ik nam afstand van mijn cultuur en ontdekte een nieuwe. Het grote verschil is dat ik hier zonder het team dat ik achterliet in Rotterdam rustig kan werken. Ik wou geen manager meer zijn.
Om te verdiepen heb je stilte en kleinschaligheid nodig. Al had mijn bedrijf kunnen blijven groeien. Ik kon mijn studio verdrievoudigen.
De natuur is de plek die me energie geeft. Maar ik woon wel in het midden van de stad en heb het druk. Ik zit meer in vliegtuigen dan in het bos.
Ik zou meer tijd willen om te improviseren, want mijn leven is erg druk. Ik sta om 7 uur op. In de voormiddag ben ik het scherpst. Toen ik mijn studio had in Rotterdam, mocht er in de ochtend niet worden gepraat. Dat was streng, maar werkte goed.
Muziek is niet belangrijk voor me, ik houd van stilte om te werken en om te zijn. Ik maak al genoeg mee met die ogen. Ze moeten kunnen rusten, dat is prettig.
In je handen zit er een intelligentie die je niet met je hoofd bedenkt. Ik werk graag met mijn handen. Maar ik ben geen ambachtsman. Ik ben natuurlijk in de jaren zeventig opgevoed toen meisjes zaten te breien en macrameeën.
Een vrouwelijke hand hoeft niet van een vrouw te zijn. Ook mannen kunnen die hebben, Tord Boontje en de Bourroullecs hebben een vrouwelijk handschrift.
Een ideetje kan iedereen maken. Ik kom vaak op feestjes en dan zegt iemand: ‘Nou dat is een goed idee.’ Maar de professie is dat alle facetten kloppen, de vorm, de productie en de prijs.
Ik bouw voort op wat geweest is, op de vroegere roots van een bedrijf, en vertrek niet van een vel wit papier. Zoals een wetenschapper voortbouwt op zijn voorgangers. Zelfexpressie van ‘o ik moet mijn eigen ding doen’ is onbelangrijk.
Een behoefte aan mijn eigen handschrift heb ik wel, maar alle ego’s hebben zich opgeblazen in het design. Het is tijd om meer de industrie dienstbaar te zijn, en daarvoor je creatieve geest te laten werken.
Gevoel voor de tijdgeest heb ik van nature. Daardoor ben ik scherper en weet dat als ik een vernieuwing aanbreng, er een markt voor is. Een ontwerp moet de tijdgeest pakken.
De verbeelding is belangrijk, het is de nieuwe functionaliteit. Twintig jaar geleden was een stoel goed als hij lekker zat. Maar verbeelding is ook wat mysterieus, zodat je het niet meteen ziet. De verleiding is een belangrijk element van de kunst dat zuurstof geeft aan de creativiteit.
Ik ben meer een noorderling dan een Latijn. Als ik werk, ben ik heel streng, meer een dominee dan een koopman. Maar ik kan me heel laten leiden door de Latijnse manier van doen. Als ik van iets geniet, heb ik daar geen schuldgevoel over, want ik werk hard genoeg.
Ik houd erg van eten, gezond en met veel groenten. Ik kan de hele dag denken aan wat ik ’s avonds ga eten. Het moet lekker zijn. Er mooi uitzien is niet zo belangrijk, als de groenten maar uit de grond komen. In Berlijn is de biocultuur groot, maar culinair is het geen grote stad.
Piet Swimberghe
Hella Jongerius (47) is een bijzonder creatieve designer uit Nederland met internationale renommee. Ze ontwerpt objecten, tafelgoed, textiel en meubilair in een stijl vol verbeelding. Ze heeft voor de eerste maal in Nederland een grote overzichtstentoonstelling, die tot 13 februari in het Rotterdamse Boijmans Van Beuningenmuseum loopt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier