Ziet de menukaart van McDonalds er binnenkort helemaal anders uit?
Om de slechte cijfers te drukken heeft McDonalds besloten om te experimenteren met de menukaart. Het fastfoodrestaurant krijgt namelijk behoorlijk wat concurrentie van andere, meer gevarieerde ketens, en dat doet Micky Dee de das om.
Ontbijt. Dat wordt het geheime wapen van de Amerikaanse burgertent McDonals, althans zo meldt Vox. Het bedrijf is van plan om een all-day breakfast formule te testen in verschillende Amerikaanse steden, waaronder San Diego. Hoewel het lijkt alsof McDonalds wat laat op de brunchkar springt zal dit plan het bedrijf zeker geen windeieren leggen. De McDonalds Egg McMuffin (met of zonder spek of worst) is zodanig legendarisch dat het gerecht zelfs op de menukaarten van toprestaurants belandde.
Een Big Mac Menu “met een cola light”
Het is dus niet zo gek dat McDonalds zijn strategie zou herzien, aangezien de twee pijlers waar het restaurant vroeger op steunde beetje bij beetje beginnen afbrokkelen. De kracht van fastfood in een immer bewegende maatschappij heeft zeker nog zijn waarde, maar nu de focus op gezondheid komt te liggen is het logisch dat mensen steeds vaker voor een vers maaltijdsapje, een soepbar of een meeneemsalade zullen kiezen, en daar speelt de horeca handig op in. Akkoord, McDonalds heeft ook een Caesars salad op de menukaart staan, maar geef toe: een slaatje bestellen wanneer iedereen rond jou in de frietjes vliegt is even lullig als om een Big Mac Menu “met een cola light” vragen.
De tweede steunpilaar van Micky Dee is uiteraard de hamburger zelf, eentje waar ze heel lang op konden leunen, maar waar de burgerhype van de laatste jaren een stokje voor heeft gestoken. Met de komst van de gourmet burger en de bijhorende restaurants, blogs en kookboeken weten we ondertussen dat een hamburger niet per sé op wakke sandwichbroodjes moet geserveerd worden, en zelfs zij die daar de charme van inzien hebben heel wat betere alternatieven om uit te kiezen – al zeker in de Verenigde Staten, waar ketens als In-N-Out, Shake Shack en Five Guys als paddenstoelen uit de grond schieten en zelfs bekende bloggers voor hun kar spannen.
Niet het imago maar het voedsel veranderen
Het hele ontbijtplan past perfect binnen de vernieuwingsstrategie die McDonalds kersvers CEO Steve Easterbrook aan het doorvoeren is. Eerder deze maand maakte het bedrijf bekend dat het binnen de komende twee jaar alleen nog maar kippen zal gebruiken die zijn grootgebracht zonder antibiotica die ook in menselijke geneeskunde wordt gebruikt en enkel nog melk zal toevoegen van koeien die niet behandeld werden met groeihormoon. Nou.
Easterbrook gaat hiermee lijnrecht in tegen vorig CEO Don Thompson. Die laatste wilde onder meer middels een YouTubecampagne met MythBuster Grant Imahara de visie op McDonalds veranderen, waar Easterbrook resoluut kiest voor het voedsel van McDonalds veranderen. Een goeie start, zo lijkt ons.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
(KS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier