Wat niet mag ontbreken in de voorraadkast voor een gezond quarantainebordje

© iStock

In deze tijden wil een mens om boodschappen gaan al eens uitstellen. Geen probleem: ook niet-hamsteraars kunnen met wat er in de voorraadkast staat smakelijk aan de slag.

De meest gestelde vraag in berichtjes van mijn vrienden en familie bij het uitbreken van de coronacrisis was niet ‘Alles oké?’, maar wel ‘Wat zijn jouw hamstertips?’ Hoewel hamsteren absoluut af te raden is, is zo weinig mogelijk naar de winkel gaan uiteraard wel aan te raden in tijden van sociale isolatie. Dus antwoordde ik met een boodschappenlijstje om je voorraadkast slim aan te vullen. Want hoewel de Belg zich massaal op de pasta en tomatensaus stort, zijn er ook andere mogelijkheden om deze crisis culinair door te komen.

Peulvruchten

Peulvruchten nemen gedroogd weinig plaats in, vermeerderen drastisch in volume bij het koken en zijn een ideale bron van eiwitten, mineralen en vezels. Denk aan kikkererwten voor hummus of een stoofpotje, linzen voor een salade met gegrilde groenten, bonen voor chili sin/con carne of een hartige minestrone.

Noten

Noten zijn ideaal om te snacken: ze zitten bomvol gezonde vetten en geven energie. Ze zijn ook perfect om granola mee te maken, notenpasta van te malen in je keukenrobot, om mee te bakken, te roosteren en te zouten als aperitiefhapje. Bewaar de noten in goed afgesloten bokalen om te voorkomen dat ze muf worden.

Wat niet mag ontbreken in de voorraadkast voor een gezond quarantainebordje
© iStock

Eieren

Een omeletje met kruiden als lunch, in een troostcake of verwerkt tot wentelteefjes om oud brood op te maken: met eieren kun je veel. Bewaar ze in de koelkast als je ze langer wilt kunnen bewaren. Als je eieren dreigen te bederven, kun je ze scheiden en het eiwit en eigeel apart invriezen. Eiwit laat zich makkelijk invriezen en ontdooien, maar eierdooiers hebben de neiging om gelatineus te worden na het ontdooien. Om dit te vermijden klop je ze los en meng je ze met 1/3 theelepel suiker per eierdooier voor het invriezen, zo blijven ze vloeibaar. Als je de dooiers na het ontdooien wilt gebruiken voor hartige recepten, voeg je zout toe. Handig is om telkens één dooier en één eiwit in een ijsblokjesvorm in te vriezen, zo kun je de juiste hoeveelheid ontdooien.

Knolgroenten en kolen

Spinazie of andere bladgroenten kun je geen weken bewaren in de koelkast. Knollen en kolen daarentegen overleven makkelijk een paar weken of zelfs maanden. Bewaar ze donker, droog en koel – dat kan zelfs in de kelder. Denk aan witte en rode kool, bieten, pastinaak, knolselder…

Blikvoer

Kokosmelk en tomaten in blik zijn onmisbaar. Ze zijn de perfecte basis van elke saus, soep en stoofpot.

Smaakmakers

Ansjovis, gember, tomatenconcentraat, miso, look, chili: deze smaakbommetjes worden je beste vrienden de komende tijd. Je pept er in een handomdraai je gerecht mee op. Laat tomatenconcentraat heerlijk lang karamelliseren voor een diepe, hartige smaak in je sauzen, doe een schepje witte miso onder je groentesoep voor een instant umamiboost, fruit stevig wat look en gember aan voor een linzendal met kokos.

Ui en aardappel

Deze onsexy ingrediënten halen hun hart op in tijden van crisis. Ui is indien donker, koel en droog bewaard lang houdbaar en geeft zacht gestoofd een heerlijk hartige smaak. Gebruik uien kwistig en laat ze traag bruinen. Aardappelen zorgen dan weer voor vitamines, koolhydraten en romigheid. Ze binden je soepen, vullen je maag en inspireren tot dubbelgebakken frieten.

Gebakken rijst voor 2 personen

null
null© Diane Hendrikx

250 g rijst (witte, bruine of een mix)

2 cm gember, geraspt, 2 tenen look, geraspt, 2 el sojasaus, 1 el geroosterdesesamolie (als je dit niet hebt, kun je dit weglaten), 1 el suiker

1 broccoli (of gebruik een andere groente die dringend op moet, ook een zak diepvrieserwtjes komt hier van pas)

1 bussel lente-ui (of het wit van prei), 4 el olie, peper en zout, 2 eitjes

Toppings naar keuze: chilisaus (Sriracha), geroosterde sesamzaadjes of pindanoten, verse koriander of gedroogde zeewiersnippers, kimchi

Kook de rijst en laat volledig afkoelen (nog beter werkt dit recept met een restje rijst van gisteren, de rijst is dan droger en wordt krokanter bij het bakken). Meng in een kommetje de sojasaus, suiker, gember, sesamolie en look. Snijd de broccoli in roosjes en schil de stam zodat je die in kleine stukken kunt snijden. Stoom of kook de broccoli beetgaar. Snijd de lente-ui in grove stukken. Bak de broccoli en lente-ui aan in een hete pan in 2 eetlepels olie. Laat mooi bruinen (dit doe je door de groenten niet te veel om te roeren, maar lang genoeg rustig te laten karamelliseren in de hete pan). Kruid met peper en zout. Haal uit de pan en bak in diezelfde pan de geklutste eitjes in de andere 2 eetlepels olie tot een nog vochtige omelet op een zacht vuur. Voeg de gekookte rijst en het sojasausmengsel erbij. Meng goed door elkaar en laat even aanbakken zodat je krokante stukjes omelet en rijst krijgt. Voeg de groenten toe, laat nog even doorwarmen en serveer met de toppings naar keuze.

Tip: een makkelijke manier om dit gerecht nog wat pep te geven is met krokante look. Die maak je door 4 tenen look in dunne schijfjes te snijden en te fruiten in een dikke bodem olie. Haal ze bruin en krokant uit de olie met een schuimspaan en laat ze uitlekken op keukenpapier. Je kunt dit ook doen met sjalot.

Stoofpot voor 2 personen

Wat niet mag ontbreken in de voorraadkast voor een gezond quarantainebordje
© Diane Hendrikx

2 uien, fijngesnipperd, 4 cm gember, geschild en fijngesnipperd, 4 tenen look, fijngesnipperd, olijfolie (of kokosolie)

1 zoete aardappel of OE pompoen, 1 blik kikkererwten, uitgelekt en afgespoeld (kun je ook vervangen door 100 g gedroogde rode linzen – die hoef je dan niet mee te bakken, maar voeg je samen met de kokosmelk en de bouillon toe)

1 blik kokosmelk, 2 kopjes groentebouillon (vervang de bouillon desgewenst door een blik tomaten), kruiden naar smaak: komijn, koriander, kurkuma, curry, chili: ongeveer 2 tl in totaal

200 g spinazie (kan ook uit de diepvries) of 4 bladeren boeren- of palmkool

Afwerking (afhankelijk van wat je in huis hebt): verse koriander, geroosterde sesamzaadjes of geroosterde cashewnoten, een half limoentje om erover te sprenkelen, 2 el volle yoghurt

Stoof de ui, look en gember aan in een royale geut olijfolie. Laat op een zacht vuurtje sudderen tot alles zacht is, maar niet bruin kleurt. Voeg de oranje groente toe en laat tien minuten meestoven. Voeg de kikkererwten toe en bak even mee aan zodat ze bruinen. Voeg de kokosmelk en de bouillon toe. Kruid met peper, zout en andere kruiden naar smaak. Laat een halfuurtje sudderen, plet bij het roeren af en toe wat kikkererwten, zo komt het zetmeel vrij en krijg je een gebonden saus. Voeg dan de groene groente toe en laat nog even meekoken tot die geslonken is. Proef en kruid bij. Serveer met toppings naar keuze.

Dit stoofpotje is een hartverwarmend gerecht dat snel op tafel staat.

Soep voor 2 personen

Wat niet mag ontbreken in de voorraadkast voor een gezond quarantainebordje
© Diane Hendrikx

2 uien, fijngesnipperd, 3 tenen look, fijngesnipperd, olijfolie

2 selderstengels in dunne schijfjes, 2 wortelen in kleine blokjes

1 el tomatenconcentraat

Een snuif oregano, tijm, cayennepeper, zout en wat zwarte peper uit de molen, 2 blaadjes laurier, 1 glas witte wijn, 1 blik witte bonen (of 125 g gedroogde witte bonen, geweekt en gekookt), 1 blik tomaten (in stukjes of hele tomaten, even met de hand geplet), 2 aardappelen, geschild en in blokjes, 250 g savooikool, venkel of een andere koolgroente in grove stukken

Groentebouillon, peper en zout, 100 g parmezaan of pecorino

Afwerking (optioneel): een handvol gehakte peterselie of kervel

Stoof de ui en look glazig in een royale geut olijfolie. Voeg de selder en de wortel toe en stoof 10 minuten. Voeg het tomatenconcentraat toe en zet het vuur hoger om het tomatenconcentraat te karamelliseren. Kruid met oregano, cayennepeper, tijm, laurier, peper en zout. Blus met witte wijn. Voeg de bonen, tomaten en aardappelen en kool toe. Voeg bouillon toe tot de groenten net onderstaan. Voeg de korst van de parmezaan toe: die geeft veel smaak aan de soep. Laat een halfuurtje pruttelen tot de aardappelen gaar zijn. Proef en kruid bij. Serveer met geraspte kaas, olijfolie, extra zwarte peper en gehakte groene kruiden.

Tip: een lepel witte miso geeft nog meer diepte aan deze soep. Voeg dit toe op het moment dat je de bouillon bij de groenten giet.

Gebakken rijst is een perfect gerecht om restjes op te werken en als je het rijst-groenteconcept in het voordeel van de groenten aanpakt, krijg je een licht en fris bord eten. Voeg dus naar hartenlust extra groenten toe – alles kan!

Een maaltijdsoep doet altijd goed. Het zijn tijden waarin het perfect te verantwoorden is om een soep als avondeten te eten – en eigenlijk is het dat gewoon altijd. Deze soep is een variant op een Italiaanse ribollita. De soep is nog lekkerder als je hem de volgende dag pas serveert, dan hebben de smaken de tijd gehad elkaar te leren kennen.

Partner Content