Doelstelling Barry Callebaut: ‘In 2025 maken we 100% duurzame chocolade’

Ivoorkust © Barry Callebaut
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Hoor wie klopt daar kind’ren? Tijdens een trip naar Ivoorkust konden we met eigen ogen zien welke uitdagingen op de deur kloppen van de cacaosector: afrekenen met kinderarbeid, armoede en milieuproblematiek staan met stip op één.

Op basis van bezoeken aan de cacaoboeren en gesprekken met onder meer Nicko Debenham (Hoofd van Duurzaamheid bij Barry Callebaut en MD Biolands Group), Antoine de Saint-Affrique (CEO) en Adriaan Verbeke (Country Manager Biopartenaire) kregen we een duidelijk beeld van de werking van Barry Callebaut in Ivoorkust. Recent stelde deze cacao- en chocoladefabrikant zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie ‘Forever Chocolate’ voor. Het plan is niet alleen een interne strategie om tegen 2025 100% duurzame chocolade te maken, maar ook een uitnodiging aan de rest van de industrie om hier actief aan mee te werken. Want er moet helaas nog een lange, harde en ambitieuze weg afgelegd worden om die doelstelling te halen.

Het is verplicht om naar school te gaan in Ivoorkust, maar armoede dwingt ouders vaak om hun kroost van de schoolbanken te houden en hen in te zetten als werkkracht.
Het is verplicht om naar school te gaan in Ivoorkust, maar armoede dwingt ouders vaak om hun kroost van de schoolbanken te houden en hen in te zetten als werkkracht.© Barry Callebaut

Er zijn natuurlijk al heel wat kleine, dappere, duurzame chocolademerken en NGO’s die goed werk verrichten, maar die maken slechts een klein deel uit van de gigantische markt. Nicko Debenham: ‘Ons doel is om duurzame chocolade uit de nichehoek te halen en ervoor te zorgen dat 100% duurzame chocolade gewoon mainstream wordt. Dat kunnen we niet alleen, dus we vragen aan de rest van de industrie, de overheden, NGO’s, onze klanten en consumenten om samen te werken aan dit verhaal.’

CEO Antoine de Saint-Affrique vult aan: ‘We zijn als bedrijf groot genoeg om het verschil te maken en klein genoeg om bezorgd te zijn over de problemen.’

Barry Callebaut noemt hun plan ambitieus. Wij vroegen waarom en kregen het volgende antwoord: ‘Het is een onaanvaardbaar probleem, maar tegelijkertijd een zeer grote uitdaging. We hebben beloofd om 500.000 cacaoboeren uit armoede te halen. Al die boeren hebben zo’n 6 tot 7 gezinsleden of mensen onder hun hoede. Het gaat dus om 3 miljoen mensen of meer die we uit de armoede zullen halen. Om dit op 9 jaar te verwezenlijken, zullen we hard moeten werken, want armoede bestrijden is complex en kost tijd’, klinkt het bij Debenham, die al sinds 1986 in de cacao-industrie werkt en zich sinds 2000 specialiseert in duurzaamheid.

Prijs versus productiviteit verhogen

Nicko Debenham krijgt een levende ram van het dorpshoofd tijdens een bezoek aan Assinzé in Ivoorkust als dank voor de samenwerking.
Nicko Debenham krijgt een levende ram van het dorpshoofd tijdens een bezoek aan Assinzé in Ivoorkust als dank voor de samenwerking.© Barry Callebaut

Waarom betalen bedrijven de boeren niet gewoon meer voor de cacao? ‘Het gaat niet om de prijs van chocolade omhoog te stuwen. Spijtig genoeg zijn consumenten momenteel niet bereid om meer te betalen voor chocoladeproducten. Het liefst van al zouden we iedereen tonen hoe het er bij de cacaoboeren aan toegaat en mensen op die manier engageren. Met ons Forever Chocolate-plan, pakken we het probleem op een duurzame manier aan. Het kan zijn dat er een kleine prijsstijging volgt om chocolade te verduurzamen, maar het is in ieder geval niet de bedoeling dat Barry Callebaut winst maakt op basis van onze duurzaamheidsstrategie en ook de consument zal hier weinig van merken’, licht Debenham toe.

‘Boeren in Ivoorkust willen geen tijdelijke, abrupte prijsstijging, maar een gelijkmatige. Anders krijgen ze af te rekenen met prijsvolatiliteit.’ De manier waarop Barry Callebaut de boeren uit de armoede wilt halen, is door de productiviteit van de cacaobomen te verhogen. Lees hier meer over de reden waarom de productie van cacaoboeren in Ivoorkust zo laag ligt.

Enkele feiten en cijfers


  • Barry Callebaut koopt ongeveer een kwart van alle cacao wereldwijd
  • Barry Callebaut werkte ongeveer 1 jaar aan het nieuwe duurzaamheidsplan Forever Chocolate, maar is al een decennium lang actief bezig aan het verduurzamen van hun eigen keten.
  • In 2015/16 kocht Barry Callebaut zo’n 23% duurzame chocolade aan, waarvan een deel via hun eigen organisatie Biolands, wat een bottom-up coöperatieve is die traceerbaarheid van cacao garandeert. Het jaar voordien was dat 17%.
  • Tegen 2025 wil Barry Callebaut 500.000 cacaoboeren uit de armoede helpen. Er zijn zo’n 800.000 tot 1 miljoen cacaoboeren werkzaam in Ivoorkust.
  • Momenteel kan Barry Callebaut, net zoals andere bedrijven, niet garanderen dat er geen sprake is van kinderarbeid in hun keten. In 2025 willen ze met hun hand op het hart kunnen zeggen dat hun producten 100% vrij zijn van kinderarbeid.
  • Niet alleen cacao moet tegen 2025 100% duurzaam zijn, maar ook de rest van de ingrediënten van chocolade. Zo zal alle palmolie die Barry Callebaut gebruikt tegen 2020 100% duurzaam gecertificeerd zijn en tegen 2022 100% fysiek gecertificeerd. Ook melkproducten, suiker, soja, noten, vanille en kokosolie die gebruikt worden in Barry Callebaut-producten moeten tegen 2025 volledig duurzaam zijn.
  • Het grootste deel (57.6%) van ecologische voetafdruk van Barry Callebaut is afkomstig van landgebruik (Land Use Change, het gedeelte aan bos dat nu fungeert als landbouwgebied, en dus minder efficiënt CO2 kan opslaan). In 2025 zal het bedrijf ‘positief’ zijn op het gebied van koolstof en bossen.
  • 75% van de cacao die Barry Callebaut aankoopt komt van coöperatieven of hun eigen organisatie Biopartenaire. De reden hiervoor is dat deze cacao gemakkelijker te traceren is dan de bonen die worden aangekocht via onafhankelijke handelaars.
  • Meer dan 70% van de cacao die Barry Callebaut aankoopt in Ivoorkust is duurzaam.

Barry Callebaut toonde ons hoe het bedrijf via trainingen en sensibiliseringscampagnes in de dorpen van de cacaoboeren kinderarbeid en armoede aanpakt. Tijd om de muggenspray boven te halen en het bos in te trekken, want daar groeien de cacaobomen in een idyllische setting, die niets wegheeft van onze Vlaamse landbouwcultuur.

Trainingen

Cursus in Ivoorkust
Cursus in Ivoorkust© Barry Callebaut

De Cocoa Horizons Foundation is een stichting van Barry Callebaut. Alle producten van HORIZONS zijn traceerbaar van opslagruimte tot individuele boer. De premies van de aankoop van Horizons-producten door klanten komen terecht bij de stichting, die het gebruikt voor trainingen, een rechtstreekse premie voor de boer, kinderbescherming, financiële oplossingen, toegang tot scholing, women’s empowerment en basis gezondheidsvoorzieningen. Biopartenaire, de Ivoriaanse ‘boon-tot-haven’-tak van Barry Callebaut, die werkt als een bottom-up coöperatieve om de traceerbaarheid van de cacaobonen te garanderen, steunt de Horizons Foundation door de duurzame manier van werken ter plaatse te implementeren.

Wij gingen een kijkje nemen bij een van de opleidingen die ondersteund worden door deze organisaties. Op het programma: snoeien. Alle partijen met wie we spraken, hamerden op het belang van goede snoeitechnieken. Een cacaoboom die goed gesnoeid is, zal veel minder snel ziek worden, minder pesticiden en voedingsstoffen nodig hebben en uiteindelijk veel meer vruchten dragen.

Het belang van goede snoeitechnieken: Een cacaoboom die goed gesnoeid is, zal veel minder snel ziek worden, minder pesticiden en voedingsstoffen nodig hebben en meer vruchten dragen.

We krijgen het snoeien snel onder de knie en voor we het weten staat er een netjes gesnoeide cacaoboom voor ons, met op de grond de overblijfselen, vakkundig in kleinere stukken geknipt. Op zich geen al te moeilijke klus, maar iemand moet wel uitleggen waarom het zo belangrijk is en hoe je eraan begint. Na het snoeien sluiten we af met een vragenrondje, waarbij we elkaar beter leren kennen. Opnieuw wordt duidelijk dat het groepsgevoel hoog in het vaandel wordt gedragen.

Andere cursussen gaan onder andere over de heraanplanting van de cacaobossen. De bomen die de boeren nu gebruiken, zijn immers te oud om nog goed te presteren. In totaal gaat het om meer dan een miljoen hectare land, met een miljard cacaobomen, dat opnieuw aangeplant moet worden.

Dit soort praktische trainingen worden aangevuld door advies over hoe de boeren hun landbouwbedrijf als een business kunnen runnen en hulp om een lening te krijgen. Want al deze aanpassingen moeten gebeuren zonder dat de boeren er financieel onder lijden. Een hachelijke klus, maar met de juiste specialisten op de juiste plek en een gemeenschap die elkaar helpt, kan de toekomst er heel wat rooskleuriger uitzien.

Ivoorkust
Ivoorkust© Barry Callebaut

Gemeenschap sensibiliseren

Antoine de Saint-Affrique legt uit dat ze bij Barry Callebaut veel belang hechten aan samenwerken met en luisteren naar de lokale gemeenschap. ‘Overal waar we komen, gaan we het veld op, de fabriek in en praten we met werknemers in alle lagen van de keten.’

Met de hulp van een dorpscoördinator, een man of vrouw uit de lokale gemeenschap die vertrouwd wordt door iedereen, koopt Biopartenaire rechtstreeks bij de boeren aan. De dorpscoördinatoren verzamelen data en rapporteren kinderarbeid. De boeren die aangesloten zijn bij Biopartenaire zijn echter niet verplicht om exclusief te verkopen aan deze organisatie. Ze zijn dus niet afhankelijk van Biopartenaire om hun producten te verkopen, maar er wordt gerekend op wederzijdse loyaliteit.

Sensibiliseringscampagne
Sensibiliseringscampagne© Barry Callebaut

Een van de tools om de traceerbaarheid van de cacaoboon te vergemakkelijken is de app Katchilè, wat ‘verandering’ betekent in de lokale taal Baoulé. Via een online database van de boeren in het dorp wordt alle informatie bijgehouden door de dorpscoördinator. Dit is niet alleen handig voor de partijen die de cacaobonen willen tracken, maar ook voor de boeren die via deze app kunnen aangeven waar de specifieke problemen zich situeren. Ook gebruiken ze de app om na te gaan of de kinderen in het gezin naar school gaan en geen te zwaar of gevaarlijk werk moeten uitvoeren.

Een van de tools om de traceerbaarheid van de cacaoboon te vergemakkelijken is de app Katchilè, wat ‘verandering’ betekent in de lokale taal Baoulé.

Een heuse belevenis zijn ook de filmvertoningen van Cocoa Horizons, die met een rondrijdende truck dorpen sensibiliseren over thema’s zoals kinderarbeid, vrouwenrechten, gezondheid en goede landbouwtechnieken. Voor de dorpsbewoners is deze filmavond een echt feest. We worden verwelkomd met een dansvoorstelling en het ganse dorp zit op het puntje van hun stoel om de video’s te bekijken. Na de vertoning, stelt een medewerker van Horizons vragen aan het publiek, om na te gaan of ze de boodschap goed begrepen hebben. Vooral de kinderen worden betrokken en trots tonen ze dat ze goed begrepen hebben dat ze naar school moeten gaan. De truck blijft nog tot de volgende dag, om de dorpelingen van basis medische hulp te voorzien en vragen te beantwoorden over de sensibiliseringsvideo’s.

Conclusie

Schoolkinderen in Assinzé, Ivoorkust
Schoolkinderen in Assinzé, Ivoorkust© Barry Callebaut

Wat we vooral onthouden na deze reis naar Ivoorkust is dat consumenten heel wat in de pap te brokken hebben door duidelijk aan tegeven dat ze moderne slavernij en kinderarbeid niet pikken. Wil ook jij dat kinderarbeid, moderne slavernij, armoede en milieuvervuiling gebannen worden uit de cacao-industrie? Toon dan als consument dat je duurzame chocolade een must vindt en bereid bent om een (beetje) meer te betalen. Kijk naar de labels en kies voor chocolade die gecertificeerd is. De werkelijke kost van chocolade hoeft niet veel duurder te zijn dan de prijs die we nu betalen, maar de industrie moet weten dat consumenten zich bewust zijn van de problemen.

Laat als consument je stem horen, kies met je portemonnee en neem geen genoegen met loze beloftes.

Laat je stem horen, kies met je portemonnee en neem geen genoegen met loze beloftes en bedrijven die hun doelstellingen niet nakomen. Zo maken we de chocolade-industrie samen duurzaam en kunnen we in 2025 eindelijk zeggen: duurzame chocolade is geen niche, maar de norm.

Ook de professionele klanten die bij giganten zoals Barry Callebaut kopen, hebben macht en de mogelijkheid om duurzame chocolade mainstream te maken. Denk maar aan Tony’s Chocolonely, een van de merken die fairtrade cacaobonen kopen via Barry Callebaut en die alles op alles zetten om slaafvrije, duurzame chocolade te produceren. Een mooi en lekker voorbeeld van hoe hippe kwaliteitschocolade de markt kan veranderen.

Honger gekregen? Klik hier voor duurzaam lekkers zonder bittere nasmaak.

Barry wie?

De naam Callebaut kennen jullie vast wel, maar waar komt Barry vandaan? In 1996 fusioneerden de Belgische chocoladeproducent Callebaut en het Franse bedrijf Cacao Barry. Barry Callebaut is dus geen telg van de Callebautfamilie, maar eerder een nieuw samengesteld gezin. Het was Klaus Johann Jacobs die het bedrijf in zijn hedendaagse vorm samenbracht. Momenteel heeft Barry Callebaut als hoofdbasis de Zwitserse stad Zürich.

De Barry Callebaut Groep is een van de grootste fabrikanten voor chocolade- en cacaoproducten. De Groep heeft meer dan 50 productievestigingen wereldwijd en heeft een personeelsbestand van meer dan 9,000 medewerkers. Ze ontfermen zich over de inkoop en verwerking van cacaobonen tot de productie van chocolade, waaronder chocoladevullingen, decoraties en samengestelde producten.

De Barry Callebaut Groep levert aan verschillende lagen van de voedingsindustrie, van industriële voedselproducenten tot ambachtelijke en professionele gebruikers van chocolade, zoals chocolatiers, banketbakkers, bakkers, hotels, restaurants en cateringbedrijven. De twee merken die leveren aan deze klanten zijn Callebaut® en Cacao Barry®.

Barry Callebaut werkt onder andere samen met de volgende organisaties om chocolade 100% duurzaam te maken: World Cocoa Foundation and Cocoa Action (WFC), International Cocoa Initiative (ICI), The Sustainable Agricultural Initiative Platform (SAI), Jacobs Foundation, The Sustainable Trade Initiative (IDH), DEG, International Finance Corporation (IFC), MasterCard Foundation, Fund for Rural Prosperity.

Dit zijn de labels waar ze mee samenwerken: Fairtrade, UTZ, The Rainforest Alliance en Organic.

Rapportering: Ieder jaar worden de targets geëvalueerd. Om de vooruitgang te meten, wordt beroep gedaan op de Sustainable Development Goals. Het jaarlijkse rapport wordt gecheckt door een onafhankelijke partij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content