Campari viert feest
Voor de 150ste verjaardag van het aperitiefdrankje kregen drie kunstenaars carte blanche om een etiket te ontwerpen.
Het wereldvermaarde rode, bittere en kruidige aperitiefdrankje Campari werd in 1860 uitgevonden door Gaspare Campari in zijn bar in Novara. Het viel zo in de smaak dat hij twee jaar later naar Milaan verhuisde om er het eerste ‘Caffé Campari’ te openen in de Galleria Vittorio Emanuele II.
Het was het begin van een wereldwijd succes. De naam van het drankje veranderde in de loop der jaren van ‘Bitter Uso Olanda’ (bitter op Hollandse wijze), wat overigens niets met Nederland had te maken maar bij de Italianen zorgde voor een exotisch tintje, naar Bitter Campari en later eenvoudig Campari. De smaak is altijd dezelfde gebleven en het recept is een goed bewaard familiegeheim. In heel wat landen drinkt men Campari op een eigen manier: de Belgen zweren bij Campari Orange, in Italië houdt men van Negroni van Cinzano Rosso en gin, in de VS geeft men de voorkeur aan Campari & Soda.
Voor de 150ste verjaardag kregen drie kunstenaars carte blanche om een etiket te ontwerpen: Tobias Rehberger, Vanessa Beecroft en het kunstenaarscollectief Avaf. De serie is in beperkte oplage te verkrijgen in retailzaken. Milaan, de thuisstad van Campari, werd getrakteerd op een permanente expo in Galleria Campari.
Ben jij een Campari-drinker? Dan ben jij waarschijnlijk een vijftigplusser, geïnteresseerd in cultuur, een veellezer, introvert en een stille genieter. Dat is namelijk het profiel van de Campari-drinker. Lees meer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier