Voor de eerste keer in ons land serveren ook sterrenchefs, waaronder Filip Claeys en Roger van Damme, een creatief ontbijt in hun sterrenzaak. Het initiatief kwam tot stand in samenwerking met koffiepionier Nespresso.
Met de lancering van "Nespresso Mornings" wil de koffiegigant de Belg inspireren om de belangrijkste maaltijd van de dag - het ontbijt - ook in de fijne kookkunst een prominente plaats te geven. Topnamen in de Belgische gastronomie, waaronder Roger van Damme (Het Gebaar *), Filip Claeys (De Jonkman **) en David Martin (La Paix *) slaan als ambassadeurs de handen in elkaar met Nespresso, en zullen in de maand mei een ontbijtmenu aanbieden in hun restaurants. Waar bij van Damme de focus wordt gelegd op dessertingrediënten, doet Claeys het met vis, en zet Martin vooral fruit in de kijker.
Coffee pairing
De samenwerking tussen de topchefs en Nespresso luidt een reeks inspirerende ontbijtrecepten op basis van alledaagse ingrediënten.Volgens het principe van coffee pairing en geïnspireerd op de aromatische profielen van de iconische Grands Grus Lungos van Nespresso, hebben de topchefs diverse recepten gecreëerd die culinaire liefhebbers tijdens specifieke data in mei zullen kunnen proeven in hun restaurant. Een primeur in Belgische gastronomische etablissementen.
Coffee pairing is, net als het meer gekende wine pairing, de kunst om ingrediënten te combineren op basis van gemeenschappelijke typologieën, om zo een perfect evenwicht te vinden en gedurfde huwelijken te creëren. Via deze coffee pairing is het de bedoeling om het ontbijt naar een hoger culinair niveau te tillen.
De Nespresso Mornings ontbijten hebben als doel de Belg creatiever te laten worden met het ontbijt. Lunch en diner wordt vaak meer gewaardeerd in de gastronomie, en daar wil Nespresso verandering in brengen door het ontbijt opnieuw uit te vinden.
'In een land als het onze, met een belangrijke gastronomische cultuur, is het jammer dat ons ontbijt vaak hetzelfde is. Er bestaan tal van boeken en kookcursussen voor de lunch en het avondeten, maar te weinig voor het ontbijt. Het niveau van het ontbijt kwalitatief verhogen op vlak van smaak en creativiteit is een uitdaging waarbij het voor ons evident leek om de favoriete koffie van de Belgen, de Lungo, centraal te zetten. En wie beter dan onze sterrenchefs om dit doel te realiseren?', aldus Wim De Schutter, Marketing Director Belux Nespresso.
Meester Chocolatier Jean Philippe Darcis - Kleine Boterstraat 40 1000 Brussel (zaterdag 30 mei)
LD
Met de lancering van "Nespresso Mornings" wil de koffiegigant de Belg inspireren om de belangrijkste maaltijd van de dag - het ontbijt - ook in de fijne kookkunst een prominente plaats te geven. Topnamen in de Belgische gastronomie, waaronder Roger van Damme (Het Gebaar *), Filip Claeys (De Jonkman **) en David Martin (La Paix *) slaan als ambassadeurs de handen in elkaar met Nespresso, en zullen in de maand mei een ontbijtmenu aanbieden in hun restaurants. Waar bij van Damme de focus wordt gelegd op dessertingrediënten, doet Claeys het met vis, en zet Martin vooral fruit in de kijker.Coffee pairing De samenwerking tussen de topchefs en Nespresso luidt een reeks inspirerende ontbijtrecepten op basis van alledaagse ingrediënten. Volgens het principe van coffee pairing en geïnspireerd op de aromatische profielen van de iconische Grands Grus Lungos van Nespresso, hebben de topchefs diverse recepten gecreëerd die culinaire liefhebbers tijdens specifieke data in mei zullen kunnen proeven in hun restaurant. Een primeur in Belgische gastronomische etablissementen. Coffee pairing is, net als het meer gekende wine pairing, de kunst om ingrediënten te combineren op basis van gemeenschappelijke typologieën, om zo een perfect evenwicht te vinden en gedurfde huwelijken te creëren. Via deze coffee pairing is het de bedoeling om het ontbijt naar een hoger culinair niveau te tillen.Het ontbijt heruitgevonden De Nespresso Mornings ontbijten hebben als doel de Belg creatiever te laten worden met het ontbijt. Lunch en diner wordt vaak meer gewaardeerd in de gastronomie, en daar wil Nespresso verandering in brengen door het ontbijt opnieuw uit te vinden. 'In een land als het onze, met een belangrijke gastronomische cultuur, is het jammer dat ons ontbijt vaak hetzelfde is. Er bestaan tal van boeken en kookcursussen voor de lunch en het avondeten, maar te weinig voor het ontbijt. Het niveau van het ontbijt kwalitatief verhogen op vlak van smaak en creativiteit is een uitdaging waarbij het voor ons evident leek om de favoriete koffie van de Belgen, de Lungo, centraal te zetten. En wie beter dan onze sterrenchefs om dit doel te realiseren?', aldus Wim De Schutter, Marketing Director Belux Nespresso.LD
Knack Weekend Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden de toegang tot het netwerk van Knack Weekend. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.