Waarom de Don’t Judge Challenge een averechts effect heeft

© Instagram

De hashtag die meisjes en jongens meer zelfvertrouwen zou moeten geven, werd gekaapt door tieners met minder goede bedoelingen.

Sociale media, volgens sommigen triviale communicatiemiddelen waar weinig interessants op gebeurt, volgens anderen krachtige tools om belangrijke maatschappelijke discussies een duwtje in de rug te geven. Hashtags als #wijoverdrijvenniet of #heforshe trekken hard aan de kar richting een betere wereld, maar soms gaan goedbedoelde hekjes een beetje overboord.

Neem nu de #dontjudgechallenge, in het leven geroepen om mensen te doen inzien dat stilstaan bij uiterlijkheden geen zin heeft. Enkele tieners hebben echter een nieuwe draai gegeven aan deze hashtag, waarbij ze filmpjes posten waarin ze zich eerst van hun “lelijke” kant laten zien (met opgetekende puistjes, unibrows of tanden die missen) om vervolgens hun “mooie” zelf te onthullen. Bijzonder kwetsend voor mensen die toevallig last hebben van puistjes of wilde wenkbrauwen – en daarom trouwens niet minder mooi zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Enkelen voelden zich geroepen om de hashtag in ere te herstellen door make-upvrije foto’s van zichzelf te posten of een instagram te delen van één van hun uiterlijke “flaws”, maar wie naar de Twitterpagina van de challenge gaat, ziet dat het kalf reeds verdronken is. Zonde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content