Nieuwe Dove campagne: ‘9 op de 10 meisjes wil minstens 1 ding veranderen aan zichzelf’
In hun nieuwste campagne focust Dove op jonge meisjes. Het bedrijf vraagt hen wat ze het liefst zouden veranderen aan zichzelf. De antwoorden wijzen op de druk die ze voelen van buitenaf. Het beautybedrijf lanceert daarom een Pinterestpagina vol positieve citaten en tips voor meer zelfzekerheid.
Uiterlijke kenmerken vergelijken met die van anderen is geen goed idee. Bovendien vinden mensen wat jij lelijk vindt aan jezelf, vaak net mooi. De een wil stijl haar, de ander net krullen. Sommigen willen hun lichte ogen verruilen voor donkere en vice versa.
Research van Dove wijst uit dat meisjes vanaf hun tiende vaak bang zijn om niet mooi genoeg bevonden te worden. Bovendien stelt het onderzoek dat negen op de tien meisjes minstens één ding willen veranderen aan hun uiterlijk. Onrealistische beelden van hoe meisjes er zouden moeten uitzien, worden in hun hoofd geprent. Vaak verbetert deze onzekerheid ook niet wanneer meisjes volwassen worden. Dove wil daarom meisjes al op jonge leeftijd inspireren om zich niet te spiegelen aan anderen.
De Self-Esteem Pinterestpagina sluit volgens het bedrijf aan bij de leefwereld van jonge meisjes, die heel wat tijd spenderen op sociale media. Op die manier kan sociale media ook een inspirerende plaats worden, waar meisjes elkaar kunnen steunen en een positieve relatie tot schoonheid kunnen ontwikkelen.
Campagnes zoals deze zijn uiteraard ook bedoeld om meer aandacht te vestigen op het merk Dove en bijgevolg meer producten te verkopen. Toch juichen we toe dat bedrijven reclame proberen te combineren met positieve boodschappen. Er bestaan immers al genoeg seksistische reclamebeelden die meer kwaad dan goed doen. Reclame zal altijd blijven bestaan en onze leefwereld infiltreren. Hoe meer reclamemakers afstappen van clichébeelden, hoe beter.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier