Farmareus Johnson & Johnson heeft aangekondigd dat het de productie van twee lijnen van huidverlichtende producten zal stopzetten. Het gaat om Neutrogena, wat verkocht wordt in Azië en het Midden-Oosten, en Clear Fairness van Clean & Clear, wat in India in de rekken ligt. Deze beslissing komt er na de recente heropleving van de Black Lives Matter-beweging.

De schadelijke verheerlijking van wit

De producten worden geadverteerd als crèmes die pigmentvlekken vervagen, maar wie tussen de lijnen leest weet dat de producten ook gebruikt worden om de volledige huid lichter te maken. In de New York Times legt het bedrijf uit dat ze de klachten over de huidverlichtende cosmetica ter harte zullen nemen. 'Uit gesprekken van de afgelopen weken bleek dat sommige productnamen of claims op onze Neutrogena en Clean & Clear producten overkomen alsof we een witte huidskleur verkiezen boven andere huidskleuren. Dit was nooit onze bedoeling, een gezonde huid is een mooie huid.'

Wat ook de bedoeling was, voor mensen met een donkere huid lijken de producten te suggereren dat hun huid niet 'puur' genoeg is en bleker gemaakt moet worden. Op die manier draagt het bedrijf bij aan een schadelijke beeldvorming. De boodschap is na al die jaren aangekomen en er worden vanaf nu geen nieuwe huidverlichtende crèmes meer geproduceerd door Johnson & Johnson. De producten die nu nog in de rekken liggen, worden wel nog aangeboden tot de voorraad op is.

Johnson & Johnson is lang niet het enige bedrijf dat dit soort cosmetische producten produceert. Ook Unilever, Proctor & Gamble en L'Oréal liggen onder vuur voor het verkopen van huidbleekmiddelen in het buitenland. Meer dan twaalfduizend mensen hebben al een petitie ondertekend waarin wordt opgeroepen tot het stopzetten van de productie van Fair & Lovely door Unilever, een huidverlichtend product dat wordt verkocht in India en het Midden-Oosten.

Pleister op de wonde

Band-Aid, een ander merk van Johnson & Johnson, kondigde overigens vorige week aan dat het pleisters zal beginnen verkopen in verschillende huidtinten. Naast de gebruikelijke lichtroze kleur, voegt het pleistermerk verschillende bruintinten toe aan het gamma. 'We willen de schoonheid van diverse huidskleuren omarmen', schrijven ze op hun Instagrampagina. 'We beloven dat dit slechts de eerste stap van vele is in de strijd tegen systemisch racisme.'

(Bronnen: Reuters & The Cut)

Farmareus Johnson & Johnson heeft aangekondigd dat het de productie van twee lijnen van huidverlichtende producten zal stopzetten. Het gaat om Neutrogena, wat verkocht wordt in Azië en het Midden-Oosten, en Clear Fairness van Clean & Clear, wat in India in de rekken ligt. Deze beslissing komt er na de recente heropleving van de Black Lives Matter-beweging. De producten worden geadverteerd als crèmes die pigmentvlekken vervagen, maar wie tussen de lijnen leest weet dat de producten ook gebruikt worden om de volledige huid lichter te maken. In de New York Times legt het bedrijf uit dat ze de klachten over de huidverlichtende cosmetica ter harte zullen nemen. 'Uit gesprekken van de afgelopen weken bleek dat sommige productnamen of claims op onze Neutrogena en Clean & Clear producten overkomen alsof we een witte huidskleur verkiezen boven andere huidskleuren. Dit was nooit onze bedoeling, een gezonde huid is een mooie huid.' Wat ook de bedoeling was, voor mensen met een donkere huid lijken de producten te suggereren dat hun huid niet 'puur' genoeg is en bleker gemaakt moet worden. Op die manier draagt het bedrijf bij aan een schadelijke beeldvorming. De boodschap is na al die jaren aangekomen en er worden vanaf nu geen nieuwe huidverlichtende crèmes meer geproduceerd door Johnson & Johnson. De producten die nu nog in de rekken liggen, worden wel nog aangeboden tot de voorraad op is. Johnson & Johnson is lang niet het enige bedrijf dat dit soort cosmetische producten produceert. Ook Unilever, Proctor & Gamble en L'Oréal liggen onder vuur voor het verkopen van huidbleekmiddelen in het buitenland. Meer dan twaalfduizend mensen hebben al een petitie ondertekend waarin wordt opgeroepen tot het stopzetten van de productie van Fair & Lovely door Unilever, een huidverlichtend product dat wordt verkocht in India en het Midden-Oosten. Band-Aid, een ander merk van Johnson & Johnson, kondigde overigens vorige week aan dat het pleisters zal beginnen verkopen in verschillende huidtinten. Naast de gebruikelijke lichtroze kleur, voegt het pleistermerk verschillende bruintinten toe aan het gamma. 'We willen de schoonheid van diverse huidskleuren omarmen', schrijven ze op hun Instagrampagina. 'We beloven dat dit slechts de eerste stap van vele is in de strijd tegen systemisch racisme.' (Bronnen: Reuters & The Cut)