Black Lives Matter-beweging rekent af met huidverlichtende cosmetica

© Getty
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Na jarenlange kritiek op producten die de huid zichtbaar verlichten, zet Johnson & Johnson eindelijk de productie ervan stop.

Farmareus Johnson & Johnson heeft aangekondigd dat het de productie van twee lijnen van huidverlichtende producten zal stopzetten. Het gaat om Neutrogena, wat verkocht wordt in Aziƫ en het Midden-Oosten, en Clear Fairness van Clean & Clear, wat in India in de rekken ligt. Deze beslissing komt er na de recente heropleving van de Black Lives Matter-beweging.

De schadelijke verheerlijking van wit

De producten worden geadverteerd als crĆØmes die pigmentvlekken vervagen, maar wie tussen de lijnen leest weet dat de producten ook gebruikt worden om de volledige huid lichter te maken. In de New York Times legt het bedrijf uit dat ze de klachten over de huidverlichtende cosmetica ter harte zullen nemen. ‘Uit gesprekken van de afgelopen weken bleek dat sommige productnamen of claims op onze Neutrogena en Clean & Clear producten overkomen alsof we een witte huidskleur verkiezen boven andere huidskleuren. Dit was nooit onze bedoeling, een gezonde huid is een mooie huid.’

360

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
344Neutrogena Fine Fairness (English Subtitle)YouTubehttps://www.youtube.com/user/mayjuigiuigvideomayjuigiuighttps://i.ytimg.com/vi/JKFsQn2a4bU/hqdefault.jpghttps://www.youtube.com/4801.0459

Wat ook de bedoeling was, voor mensen met een donkere huid lijken de producten te suggereren dat hun huid niet ‘puur’ genoeg is en bleker gemaakt moet worden. Op die manier draagt het bedrijf bij aan een schadelijke beeldvorming. De boodschap is na al die jaren aangekomen en er worden vanaf nu geen nieuwe huidverlichtende crĆØmes meer geproduceerd door Johnson & Johnson. De producten die nu nog in de rekken liggen, worden wel nog aangeboden tot de voorraad op is.

Johnson & Johnson is lang niet het enige bedrijf dat dit soort cosmetische producten produceert. Ook Unilever, Proctor & Gamble en L’OrĆ©al liggen onder vuur voor het verkopen van huidbleekmiddelen in het buitenland. Meer dan twaalfduizend mensen hebben al een petitie ondertekend waarin wordt opgeroepen tot het stopzetten van de productie van Fair & Lovely door Unilever, een huidverlichtend product dat wordt verkocht in India en het Midden-Oosten.

Pleister op de wonde

Band-Aid, een ander merk van Johnson & Johnson, kondigde overigens vorige week aan dat het pleisters zal beginnen verkopen in verschillende huidtinten. Naast de gebruikelijke lichtroze kleur, voegt het pleistermerk verschillende bruintinten toe aan het gamma. ‘We willen de schoonheid van diverse huidskleuren omarmen’, schrijven ze op hun Instagrampagina. ‘We beloven dat dit slechts de eerste stap van vele is in de strijd tegen systemisch racisme.’

1.0We hear you. We see you. Weā€™re listening to you.ā£
ā£
We stand in solidarity with our Black colleagues, collaborators and community in the fight against racism, violence and injustice. We are committed to taking actions to create tangible change for the Black community.ā£
ā£
We are committed to launching a range of bandages in light, medium and deep shades of Brown and Black skin tones that embrace the beauty of diverse skin. We are dedicated to inclusivity and providing the best healing solutions, better representing you.ā£
ā£
In addition, we will be making a donation to @blklivesmatter.ā£ We promise that this is just the first among many steps together in the fight against systemic racism.ā£
ā£
We can, we must and we will do better.bandaidbrandhttps://www.instagram.com/bandaidbrand14208803582328489558104349662_1420880358Instagramhttps://www.instagram.comrich658

View this post on Instagram

We hear you. We see you. Weā€™re listening to you.ā£ ā£ We stand in solidarity with our Black colleagues, collaborators and community in the fight against racism, violence and injustice. We are committed to taking actions to create tangible change for the Black community.ā£ ā£ We are committed to launching a range of bandages in light, medium and deep shades of Brown and Black skin tones that embrace the beauty of diverse skin. We are dedicated to inclusivity and providing the best healing solutions, better representing you.ā£ ā£ In addition, we will be making a donation to @blklivesmatter.ā£ We promise that this is just the first among many steps together in the fight against systemic racism.ā£ ā£ We can, we must and we will do better.

A post shared by BAND-AIDĀ® Brand Bandages (@bandaidbrand) on

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://scontent-cdt1-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/102957504_182489566517957_2248892008377250053_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdt1-1.cdninstagram.com&_nc_cat=105&_nc_ohc=mKX0a3x5RQ4AX-0n4Q9&oh=0932eed49528c123277077bc6169c03e&oe=5F1A98FE640640

(Bronnen: Reuters & The Cut)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content