Benefit: de film!
Het verhaal achter het cosmeticamerk en de zusjes Ford werd verfilmd voor het Tribeca filmfestival.
Het succesverhaal van Jean en Jane Ford, de olijke tweeling achter het populaire cosmeticamerk Benefit, zal binnenkort op film te zien zijn.
Benefit is ontsproten uit de knappe hoofdjes van de Amerikaanse tweeling Jean en Jane Ford, die nu al dertig jaar probleemoplossende producten gemixt met een flinke dosis humor op de markt brengen. De filosofie van de zusjes is simpel: je glimlach is je beste beauty-product. Het is dan ook moeilijk niet te grijnzen wanneer je de vrolijke verpakkingen, de ludieke productnamen of de geweldige werking van de Benefitlijn ontdekt. Deze joie de vivre wisten regisseurs Geremy Jasper en Georgie Greville perfect vast te leggen in Glamouriety, een film doorspekt met animatie en muziek die gebaseerd werd op het ontstaan van het cosmeticamerk.
Geplette vuurvliegjes en tepelverf
Het verhaal van de zusjes Ford is dan ook niet alledaags. Als kleine ukken experimenteerden ze al met geplette vuurvliegjes op hun gezicht, en toen ze van hun gehucht in Indiana naar San Francisco verhuisden voor hun modellenwerk wisten ze eigenlijk al dat ze iets anders met hun leven wilden doen. In 1976 openden ze de “Face Place”, waar ze de show stalen met hun sprankelende persoonlijkheid en innovatieve producten. “We creëerden ‘probleemoplossers'”, zegt Jean Ford aan Style.com. “Vrouwen zijn nogal snel bevangen van kleine dagdagelijkse esthetische ongemakken. Een puistje kan hun hele dag verpesten.” De zussen specialiseerden zich daarom in handige producten die hielpen bij gewone en minder gewone schoonheidsproblemen. Zo werd Benetint, nog steeds een van hun succesproducten, destijds ontworpen voor een stripper die wilde dat haar tepels roziger leken in de felle lichten van het podium.
“Toen wij begonnen, in de jaren zeventig, wilden vrouwen twee dingen: ofwel wilden ze eruit zien alsof ze geen make-up ophadden, ofwel wilden ze lijken op de sterren van Saturday Night Fever”, herinneren de zussen zich. Ze perfectioneerden zich in beide looks en ontwikkelden daarnaast een uitgebreide collectie schoonheidsproducten die ook vandaag de dag nog steeds op de bestsellerslijsten voorkomen. Onze persoonlijke favorieten zijn Benetint, een lipstain die je ook op je wangen kan gebruiken, Dr Feelgood, een balsem die je poriën verkleint en fijne lijntjes doet vervagen en Boi-ing, een ongelofelijk dekkende concealer. (KS)
Glamouriety werd getoond op het Tribeca filmfestival en zal eerst nog festivals in Parijs en Seoul aandoen eer de film op de website van Benefit getoond wordt. Producten van Benefit zijn te koop bij Galeria Inno of online.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier