Schoolboek doorbreekt stereotypen in kleuteronderwijs
Cavaria, de belangenorganisatie van holebi’s en transgenders, heeft in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant het leesboek ‘Lou’ uitgebracht, dat kleuterleerkrachten handvaten aanreikt om in hun lessen het gebruik van stereotype beelden over jobs, de gezinssamenstelling of de samenleving te doorbreken.
Met het boekje wil de provincie Vlaams-Brabant iets doen aan het gebruik van eenzijdig stereotiepe beelden in de Vlaamse schoolboeken en didactisch materiaal. “In de schoolboeken zien we immers steevast de typisch mannenjobs en vrouwenjobs, we zien het traditionele gezin dat bestaat uit mama, papa en 2 kindjes, we zien een blanke samenleving”, aldus gedeputeerde Marc Florquin (sp.a).
Omdat deze stereotypering al begint in de kleuterklas, wilde de provincie een boekje met bijhorend didactisch materiaal uitbrengen op maat van de eerste tot de derde kleuterklas. Het boekje vertelt het verhaal van kleuter Lou, die op een doordeweekse dag naar de kleuterklas vertrekt samen met zijn papa. Op de prenten is te zien dat het gezin 2 papa’s heeft. Onderweg valt er heel wat te zien en te beleven.
Op bijna elke pagina oefenen mensen een beroep uit waarbij afgewisseld worden tussen eerder stereotiepe en eerder niet-stereotiepe voorstellingen. Mannen en vrouwen worden meermaals samen aan het werk afgebeeld. De diversiteit op vlak van etniciteit, religie, mogelijkheden en beperkingen, leeftijd, geslacht, gezinsvormen…. komt ruimschoots aan bod.
Het verhaal vertrekt vanuit de leefwereld van een kleuter en werd zo uitgewerkt dat kleuterleerkrachten het materiaal op verschillende manieren kunnen inzetten en aan verschillende thema’s linken. Volgens Florquin slaagt dit kleuterproject er bovendien in om minstens 70 procent van de ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs te dekken. De provincie zal het leesboek en educatief materiaal het volgend schooljaar verspreiden naar alle kleuterklassen van Vlaams-Brabant. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier