De succesformule van Luxury for Men: ‘Drank is een cadeau dat het altijd goed doet’

© Luxury for Men

De Belgische online conceptstore Luxury for Men is hét adres voor luxueuze lifestyleproducten voor mannen. Met vaderdag in het vizier dus de ideale gelegenheid voor een stand van zaken en enkele originele cadeautips.

Een verrassend geschenk vinden voor vaderdag is zelden eenvoudig. Het is met de handen in het haar verschillende cadeauwinkels afschuimen om dan uiteindelijk, op de dag zelf, toch maar een doos pralines op tafel te schuiven. Dat het niet zo hoef te zijn, bewijst de Antwerpse online conceptstore Luxury for Men. Zij legden zich volledig toe op de horror die het vinden van een leuk cadeau soms kan zijn. Van luxueuze armbanden en portefeuilles tot oogcrèmes en zelfs barbecues: inspiratie te over.

Waarom wou je net luxeproducten voor mannen op het internet verkopen?

Boven ‘Ik wist dat ik in me in een niche wou nestelen. Tenzij je een website bent met een bereik zoals dat van bijvoorbeeld bol.com, moet je gewoon durven om voor een kleinere doelgroep te kiezen. Daar schuilt het succes. Ik behoor daarom niet zelf tot de doelgroep, maar het is wel een aangenaam publiek om voor te werken.’

Wie is de doelgroep dan wel?

Boven ‘Die bestaat uit zowel mannen als vrouwen: mannen die zichzelf willen verwennen en vrouwen die een cadeau voor hen zoeken. Het zijn vooral mensen die het prettig vinden om geholpen te worden bij de keuze van hun geschenk. We bieden bijvoorbeeld geen honderden portemonnees aan, maar een kleinere selectie die door ons gemaakt werd. Ze zien de meerwaarde van een product dat kwalitatief of handgemaakt is, en vinden het leuk om op een feestje toe te komen met een gin die niemand ooit gezien heeft.’ (lacht)

Hoe was de respons op jullie webstore in het begin?

Boven: ‘Zoals elke start-up heeft dat tijd nodig. Toen we begonnen in 2013, combineerde ik Luxury for Men met een andere job. Het is pas een jaar geleden dat ik echt naar investeerders ben gaan zoeken. Het was duidelijk dat ons verhaal levensvatbaar was. We wisten dat het kon werken en zijn er volledig voor gegaan: een nieuw design voor onze website, een breder assortiment. We wilden ons concept naar een hoger niveau tillen.’

De succesformule van Luxury for Men: 'Drank is een cadeau dat het altijd goed doet'
© Luxury for Men

Mensen denken vaak dat het heel eenvoudig is om een webshop op poten te zetten. Dat klopt in die zin dat de opstart ervan niet veel moeite kost, maar eens je succesvol bent, kruipt er veel werk en tijd in. Het verschil met een offline winkel is dat daar organisch veel volk voorbij wandelt. Een webshop heeft dat voordeel niet. Dat is moeilijk, maar vormt ook net de uitdaging.’

Het aanbod op jullie website is dan ook enorm. Waarop leggen jullie nu de focus?

Boven: ‘Onze categorieën mogen dan doorheen de jaren dezelfde gebleven zijn, de nadruk is verschoven naar mode-accessoires zoals armbanden en pochetten. Ook drank is nog steeds een van de categorieën die het goed doet. De gin tonic kruiden verkopen bijvoorbeeld waanzinnig goed. En ook verzorgingsproducten zitten in de lift: van scrubs tot een nacht- of oogcrème. We merken wel dat die producten beter scoren in Nederland dan in België. Daar zijn mannen meer met hun uiterlijk bezig, blijkbaar.’

Wij importeren ook steeds hele jonge en innovatieve merken. Dat is zowel een sterkte als een zwakte. Enerzijds zou het aanbieden van grote namen onze vindbaarheid bevorderen, maar dan is de exclusiviteit ook meteen weg. Het is net omdat we producten aanbieden die voor heel wat mensen nieuw zijn, dat we ons kunnen onderscheiden van de rest van de markt.’

Online shoppen in België is nog steeds niet zo ontwikkeld als dat dat in Nederland het geval is. Maakt dat het moeilijker om luxeartikelen te verkopen?

Boven: ‘Ik hoor dat vaak en daar zit natuurlijk waarheid in, maar België heeft echt wel een inhaalbeweging gedaan. We zijn ook actief in Nederland en het Verenigd Koninkrijk en mensen drukken daar inderdaad sneller op de ‘buy’-knop. In België wordt wat meer heen en weer ge-e-maild voor de beslissing valt. De markt staat in die landen gewoon al meer open voor online shoppen, maar dat wil niet zeggen dat we het in België slecht doen. Dat idee wil ik dus graag doorprikken, want we zijn écht wel aan het bijbenen.’

De succesformule van Luxury for Men: 'Drank is een cadeau dat het altijd goed doet'
© Luxury for Men

Aan luxeproducten hangt ook een prijskaartje. Is dat een nadeel voor een online conceptstore?

Boven: ‘Ik heb het gevoel van niet. Er is natuurlijk een publiek dat hun producten eerst in het echt gezien wil hebben, maar wij hechten heel veel belang aan goede productfotografie en een accurate beschrijving. Zo weten onze klanten wat ze in huis halen. Geen teleurstellingen later. We hebben daar dus nog niet veel problemen mee gehad.’

We moeten het natuurlijk ook over vaderdag hebben. Hoe ga je nu precies op zoek naar het perfecte cadeau?

Boven: ‘Op onze website hebben we een heuse gift finder geïnstalleerd, omdat wij ook weten hoe moeilijk het vinden van een origineel cadeau soms kan zijn. Daar structureren we alles volgens de persoonlijkheid van de man. Bij het kiezen van een geslaagd cadeau draait het daar immers om.’

Het ideale cadeau per persoonlijkheid volgens Dries Boven

The business man:

Pochette

The adventurer:

Bandito Lifestyle roll

The modern genteleman:

Armbanden

The bon vivant:

HVEN gin (huisgin van Noma!)

The gadget lover:

G-Case

The creator:

Meze Headphone

(SDW)

Win een Mess of Blues barber kit dankzij Luxury for Men: klik hier voor de wedstrijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content