De bedenkers van Mei Plasticvrij over hun jaar: ‘Als je niets doet, verandert er ook niets’

Van links naar rechts: Anne Wislez, Mies Maria Meulders en Ineke Van Nieuwenhove. © WOUTER VAN VAERENBERGH

Ineke Van Nieuwenhove, Mies Maria Meulders en Anne Wislez zijn de bedenkers van Mei Plasticvrij, de campagne die Vlamingen dit jaar onder meer aanzette om plastic rietjes, zakjes en voorverpakte komkommers te vervangen door duurzame alternatieven.

Ineke Van Nieuwenhove: ‘Wij hebben het plasticprobleem niet op de kaart gezet, de bal was al aan het rollen. Dat zoveel mensen meededen aan Mei Plasticvrij hebben we te danken aan de inzet van individuen die al veel langer aan de alarmbel trekken, waardoor het momentum was aangebroken. Persoonlijk heb ik veel bewondering voor de Britse documentairemaker David Attenborough.

Hij kwam tijdens het maken van zijn laatste reeks Blue Planet II met zoveel plastic troep in aanraking dat hij vorig jaar een wereldwijde oproep deed om onze plasticconsumptie te verminderen, waarna onder meer de Queen prompt alle petflessen en plastic rietjes verbande uit het Britse koningshuis. Zulke verhalen bewijzen dat burgers de macht kunnen hebben om op hoog niveau verandering teweeg te brengen.

Ik heb het voorbije jaar een paar keer huilend aan mijn keukentafel gezeten: waar ben ik mee bezig?

Ik ben ervan overtuigd dat supermarkten, industrie en politici zich extra gesterkt voelen om plasticvrije alternatieven te bedenken als ze merken dat er onder de bevolking een groot draagvlak voor is. Mei Plasticvrij heeft op dat vlak zeker iets in gang gezet. Helaas zijn we er nog lang niet. Tegen 2021 zouden er nieuwe Europese wetten van kracht moeten zijn rond single use plastics, wat goed nieuws is, maar intussen is ook bekend dat de verpakkingsindustrie zwaar lobbywerk levert om die wetgeving zo lang mogelijk uit te stellen. Ik heb het voorbije jaar een paar keer huilend aan mijn keukentafel gezeten: waar ben ik mee bezig? Heeft onze campagne überhaupt zin? Maar als je niets doet, verandert er ook niets.

Succes

We proberen daarom op lange termijn te denken. Volgens de Canadese schrijver Malcolm Gladwell moet je ongeveer vijftien procent van de bevolking overtuigd krijgen van je zaak opdat er een kantelmoment kan ontstaan en de grote massa overstag gaat. Ik denk dat er nog enkele edities van onze actie nodig zijn om dat effect te bereiken, want ik krijg nog geregeld plastic rietjes aangeboden en zie nog veel kinderfeestjes waar ballonnen en plastic bestek op tafel staan.

Toch mogen we besluiten dat de eerste editie van Mei Plasticvrij een succes was. Gezinnen die voor het eerst stilstonden bij hun plasticverbruik lieten ons weten dat ze ook na mei nog nieuwe leef- en shopgewoontes gingen uittesten, en hardnekkige zero wasters die al jaren met hun eigen hervulbare potjes gingen winkelen, bedankten ons omdat ze nu niet langer gezien worden als freaks, maar plots hip zijn. Dat was een van de hoofddoelen van Mei Plasticvrij: mensen van allerlei overtuigingen op een prettige manier weten te verbinden, om samen het plasticprobleem aan te pakken.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content