Covers Knack Weekend zijn hot

Op enkele internationale grafische blogs vormen onze covers hét gespreksonderwerp.

Al wekenlang intrigeert Steve Reggers de lezers van Knack Weekend met zijn kleurrijke landkaarten op de zomercovers. Sinds kort zijn de illustraties ook een hot item op blogs en websites van professionele grafici, zoals Visualize, Grain edit en Designworklife. Over zijn ontwerpen alleen maar lof. Hoog tijd dus voor een kort gesprek.

Elk zomernummer van Knack Weekend staat in het teken van één land, vandaar de landkaart op de cover. Hoe gaat u te werk?
SR: De landkaart vormt de basis voor de rest van de tekening, bijgevolg besteed ik er ook de nodige aandacht aan. Ik begin met het opzoeken van een paar bestaande kaarten, waaruit ik de essentiële elementen haal. Die aspecten breng ik samen in een ruwe collage die min of meer binnen de bladspiegel van de cover past.

Als ik tevreden ben over het resultaat, teken ik de kaart na – met de losse hand, maar wel rechtstreeks op de computer, via een tekenpalet. Nadat de grondtekening is afgewerkt, gebruik ik satellietbeelden om de ‘kleur’ van het land in te vullen. Uit die basis vloeit dan de rest van de tekening voort.

U houdt de kaarten dus zo realistisch mogelijk?
Nauwkeurigheid vind ik inderdaad belangrijk. De illustraties moeten een kritische inspectie kunnen doorstaan. Als bijvoorbeeld een Fransman de tekening van zijn vaderland bestudeert, dan wil ik dat hij tevreden is. Tezelfdertijd ben ik echter gebonden aan een aantal factoren, zoals onder meer de bladspiegel en de plaatsing van de titels.

Af en toe kunt u mij dus wel op dichterlijke vrijheid betrappen. Zo staan op de Griekenlandcover alle kustlijnen, grenzen en eilandjes op de correcte plaats, maar Kreta (het grootste eiland) verplaatste ik naar boven, omdat het eiland anders van de pagina zou zijn gevallen.

Probeert u altijd up-to-date te zijn in uw werk?
Actualiteit is geen prioriteit voor mij, maar sommige dingen liggen zodanig voor de hand dat ik ze niet kan negeren. Die vulkaan barstte net één week voor ik aan de tekening begon uit. Zoiets beschouw ik als een cadeautje van Moeder Natuur en daar maak ik uiteraard dankbaar gebruik van.

Over het algemeen vind ik het vooral belangrijk dat de sfeer juist zit en dat is op zich geen groot probleem: van een glanzend cliché op tijd en stond is nog nooit een tekening slechter geworden.

Welke rol speelt humor in uw werk?
Als het kan, gebruik ik humor. Komedie en tragedie raken een mens nu eenmaal dieper dan pure rationaliteit en kunnen van een illustratie net iets meer maken dan een proper ingekleurd plaatje. “Nine laughs and one tear” heb ik in dat opzicht altijd een harmonische verhouding gevonden. En verder staat entertainment voorop. Het moet gewoon leuk zijn om naar een tekening te kijken.

Waarom heeft u diverse artiestennamen, zoals KHUAN+KTRON, Khuan Cavemen Co. en Steebz? Op uw website spreekt u bijvoorbeeld van twee (verzonnen) extra leden van uw studio, een uit Rusland en een uit Japan?
Ach, “what’s in a name”? Ik goochel met pseudoniemen, louter omdat het kan. Het zou mij ook bloed, zweet en tranen kosten om de redenen daarvoor op een verstaanbare manier uiteen te zetten.

Laat ik het erop houden dat mijn tekeningen op zichzelf al genoeg ‘signatuur’ zijn, dat ‘naam maken’ het laatste van mijn ambities is, en dat de blurbs op mijn website niets meer zijn dan amusante kattebelletjes om mijn verinnerlijkte – en dus doodsaaie – levensstijl op te smukken. Ze prikkelen de fantasie en zorgen ervoor dat het KHUAN+KTRON ‘vignet’ verbazingwekkend goed blijft hangen, ondanks het feit dat de meeste mensen (ikzelf incluis) geen flauw idee hebben hoe ze die naam moeten uitspreken.

Ellen Bode

Een selectie van de blogs:

Grainedit.com
Samsmyth.com
Designworklife.com
Vizualize.com
Matthew Buchanan
Plainwhitebread.com
Petervidani.com
Spaceships.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content