Bvlgari betaalt restauratie van de Spaanse Trappen

© AFP

De Italiaanse juwelier Bvlgari doneert, ter ere van zijn 130-jarige bestaan, anderhalf miljoen euro aan de restauratie van de Spaanse Trappen in Rome. ‘Het is een speciale gift van Bvlgari aan zijn stad’ verklaarde directeur Jean-Christophe Babin.

Het merk schaart zich daarbij in het rijtje van onder andere Fendi, Diesel en Tod’s die eerder al bekendmaakten geld te schenken aan het opknappen van belangrijke monumenten in Italië.

De Italiaanse premier Matteo Renzi deed deze maand een oproep aan privébedrijven om geld te steken in het renoveren en onderhouden van de monumenten. Zijn oproep kwam er nadat een aantal muren in Pompeï in elkaar gezakt waren.

Achterstallig onderhoud

De culturele sector heeft zwaar onder de economische crisis en bezuinigingen te lijden. Verschillende kerken en Romeinse archeologische sites zijn gesloten voor het publiek in verband met achterstallig onderhoud.

Ook de Spaanse Trappen zijn toe aan een opknapbeurt. Dat gebeurde voor het laatst in 1995. De 136 treden tellende Spaanse Trappen verbinden de Piazzi di Spagna met de erboven gelegen Trinita dei Monti kerk en behoort tot de populairste toeristische attracties in de Italiaanse hoofdstad. Ook de Romeinen zelf komen er graag.

De anderhalf miljoen euro die Bvlgari schenkt, zal gebruikt worden om planten en onkruid te verwijderen, om de trappen schoon te maken en om beschadigde treden te repareren.

Tijdens de modeweek in Milaan beloofde modehuis Fendi twee miljoen te schenken aan het renoveren van de vijf meest geliefde fonteinen in Rome, te beginnen met de Trevi fontein.

Schoenenmerk Tod’s schenkt maar liefst 25 miljoen euro om het Colosseum op te knappen en Renzo Rosso, eigenaar van het kledingmerk Diesel, draagt vijf miljoen euro bij voor het onderhoud van de Rialto brug in Venetië. (MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content