Onderzoek: één op twee Belgen wil op zondag winkelen

25/09/16 om 09:53 - Bijgewerkt om 09:53

Meer dan de helft van de consumenten wil op zondag kunnen winkelen en zou ook 's avonds langer willen shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.300 Belgen. Vooral jongeren pleiten voor ruimere openingsuren.

Onderzoek: één op twee Belgen wil op zondag winkelen

© belga

Een groot deel van de Belgen zou graag later kunnen winkelen dan 18 uur, het moment waarop de meeste winkels hun deuren sluiten. Meer dan de helft pleit voor 19 uur als sluitingsuur, een vierde zelfs voor 20 uur. Dat zijn de cijfers voor het zogenaamde funshoppen, het dagwinkelen. Voor doelgerichte aankopen liggen die cijfers nog hoger: 61 procent van de consumenten wil minstens tot 19 uur een doelgerichte aankoop kunnen doen."Het zijn vooral de jonge consumenten die vinden dat de sluitingsuren wat later mogen zijn", vertelt Anneleen Desmyter, CEO van winkelvastgoedspecialist Qrf die het onderzoek leidde (uitgevoerd door onderzoeksbureau Q&A).

"Vooral steden met veel jongere inwoners en toeristen zouden er dus goed aan doen een politiek van ruimere openingsuren te voeren. Waarom je winkel niet sluiten op donderdagvoormiddag om dan 's avonds langer open te blijven?"

Meer dan de helft van de ondervraagden wil ook op zondag kunnen winkelen. Een op drie vraagt zelfs dat winkels elke dag open zijn. "Opvallend is dat consumenten onder 45 jaar meer behoefte hebben aan zondagsopeningen voor funshoppen, terwijl 60-plussers dat hebben voor doelgerichte aankopen", aldus Desmyter. "Met een zondagsopening kan een binnenstad zieltjes winnen in alle leeftijdscategorieën."

Parkeerbeleid

Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument het niet altijd eens is met het parkeerbeleid van steden, terwijl net de bereikbaarheid een doorslaggevende factor is om al dan niet voor een stad te kiezen om te shoppen.

"Vaak wordt parkeren goedkoper naarmate je langer blijft staan, wat nefast is voor de consument die een snelle aankoop wil", verklaart Desmyter. "De enquête laat zien dat de binnenstad weliswaar veel potentieel heeft voor functionele aankopen, maar dat dat niet optimaal benut wordt. In sommige steden kan je nu al het eerste kwartier gratis parkeren, misschien moet dat opgetrokken worden naar het eerste uur? Het lijkt ons belangrijk dat steden, retailers en parkeerbedrijven bekijken hoe ze het potentieel van binnensteden beter kunnen uitspelen." (De Zondag)

Lees meer over:

Onze partners