Nieuwe Knack Weekend 'Mode, dit is Belgisch' verkrijgbaar

26/02/14 om 11:09 - Bijgewerkt om 11:09

Bron: Knack Weekend

Vanaf nu ligt het nieuwe nummer van Knack Weekend, vol met Belgische mode, in de winkel.

Nieuwe Knack Weekend 'Mode, dit is Belgisch' verkrijgbaar

Vanaf nu ligt het nieuwe nummer van Knack Weekend, vol met Belgische mode, in de winkel.

Om u warm te maken voor dit nummer krijgt u alvast de intro van Ellen De Wolf te lezen:

No business like show business

"What are you wearing?" Het moeten na "And the winner is..." de meest gebruikte woorden van het rodeloperseizoen zijn. Wat zeg ik, er is vaak meer te doen om welke sterren het 'best' en 'slechtst' gekleed gaan, dan om wie er uiteindelijk een beeldje binnenhaalt. Dit jaar is de meest besproken naam die van 12 Years a Slave-actrice Lupita Nyong'o, wier rode jurk van Ralph Lauren een hit was op de Golden Globes. Dat niet Lupita, maar Jennifer Lawrence die avond met de Award voor best supporting actress naar huis ging, herinnert waarschijnlijk niemand zich nog.

Mode in Hollywood, het is big business. Met de Academy Awards als de belangrijkste avond van het jaar. Er gaan maanden van voorbereidingen en onderhandelingen aan vooraf. Dan nog gebeurt het, heel uitzonderlijk, dat er iets misloopt. Zo besliste actrice Anne Hathaway vorig jaar zeer last minute dat ze geen jurk wilde in ongeveer dezelfde kleur en snit als Amanda Seyfried, haar co-ster in Les Misérables, en verwisselde ze haar Valentino voor een roze Pradajurk. De actrice verontschuldigde zich achteraf openlijk voor het 'veroorzaakte leed'. Dat ging vroeger wel anders: in 1992 droegen Jodie Foster en Annette Bening haast dezelfde Armani-jurk naar de Academy Awards. "I don't care, if you don't care", hadden ze samen besloten in de showroom van Armani. En dat was dat.

We leven in een wereld die nog nooit zo geobsedeerd was door merken en sterren als nu. Actrices sieren de advertentiepagina's van modehuizen. Roddelblaadjes en blogs tonen meer interesse in wat een ster aanheeft dan met wie ze het bed deelt. En een nieuw kapsel is wereldnieuws. Toen actrice en Dior-gezicht Jennifer Lawrence besloot haar lange lokken af te knippen, pakte CNN ermee uit als breaking news. "Dat was het vreemdste dat me ooit is overkomen", zei Lawrence achteraf. "Kun je je voorstellen dat je je haar laat knippen en dat het een hoofditem wordt in het nieuws? Terroristen in het Midden-Oosten weten nu dat ik een kort kapsel heb."

Het is publiek geheim dat er veel geld gemoeid is met het hele rodelopergebeuren. Dat gaat van 'cadeautjes in natura', zoals een jaar lang gratis kleding, tot harde, financiële deals. Volgens bronnen in de filmindustrie zou Gwyneth Paltrow twee jaar geleden één miljoen dollar zijn geboden om een diamanten armband van de Chinese ontwerpster Anna Hu te dragen op de Oscaruitreiking. Er zijn merken voor wie het kleden van sterren geen prioriteit is, voor andere is de inzet astronomisch. Studies hebben uitgewezen dat 18- tot 35-jarigen zich graag laten beïnvloeden door wat hun favoriete celebrity draagt. Dat levert weliswaar geen boost op in de verkoop van baljurken, wel in die van de parfums en accessoires van het merk.

Bij ons loopt het allemaal zo'n vaart niet. Er is niet onderhandeld over de Oscarjurk van Veerle Baetens. En er kwam ook geen geld aan te pas. Ze heeft gekozen voor een jurk, omdat ze die mooi vindt. Stel je voor. En ja, we zijn benieuwd naar wat ze zal aanhebben. Maar als zij samen met de crew van The Broken Circle Breakdown zondagnacht de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in ontvangst mag nemen, zijn we dat waarschijnlijk ook weer even snel vergeten.

Ellen De Wolf, moderedactrice

Lees meer over:

Onze partners