In beeld: kunstenaars bekritiseren klimaattop met straffe advertentiecampagnes in Parijse straten

02/12/15 om 10:57 - Bijgewerkt om 10:57

De grote protestmarsen werden om veiligheidsredenen afgelast, maar dat weerhoudt veel actievoerders niet om de handen uit de mouwen te steken. Onder de noemer van 'brandalism', vandalisme met 'brands', hebben 80 artiesten meegewerkt aan 600 valse advertenties die de sponsors van de klimaattop bekritiseren.

Het centrale doel van de klimaattop is het terugdringen van de opwarming van de aarde. Ironisch genoeg zijn het net bedrijven die een serieuze bijdrage leveren aan de CO2-uitstoot en andere factoren die nadelig zijn voor ons klimaat, die als sponsors aantreden tijdens deze top.

'Door deze klimaattop te sponsoren, lijkt het alsof grote vervuilers als Air France en GDF-Suez-Engie (moederbedrijf van Electrabel) zich kunnen profileren als een deel van de oplossing. Terwijl ze eigenlijk een deel van het probleem zijn', klinkt het bij de oprichters van het Brandalism-project in een persbericht. (AB)

Onze partners