Gespot: 5 trends die we hebben opgepikt aan de schoolpoort

06/09/14 om 12:40 - Bijgewerkt om 12:40

Bron: Knack Weekend

Elk jaar ontstaan er nieuwe trends op de schoolbanken, we lijsten er vijf voor u op.

Gespot: 5 trends die we hebben opgepikt aan de schoolpoort

© iStock

Voor veel kinderen en jongeren is het hip om mainstream te zijn en haast ondenkbaar om af te wijken van de heersende norm. Ze zijn er dan vaak ook als de kippen bij om trends te volgen onder het motto 'wat hij of zij heeft, wil ik ook'. Elk jaar ontstaan er nieuwe trends op de schoolbanken, we lijsten er vijf voor u op.

Het kleuter- en lager onderwijs blijft grotendeels vrij van trends, met uitzondering van het merk van de boekentas, spelletjes (knikkeren of jojo), loom-arbandjes of de kleur van de brooddoos, maar vooral vanaf het middelbaar wordt de jeugd hier pas echt gevoelig aan. Elk schooljaar nemen nieuwe trends de overhand en de jeugd doet niets liever dan deze trends zich eigen maken.

Hoewel we vanaf een bepaalde leeftijd onze eigen weg gaan en zelf bepalen wat onze stijl is, zijn we in het middelbaar goed in het volgen van elkaar en de heersende trends. Ook dit jaar liggen er weer enkele trends vingerdik op, die al van ver aan de schoolpoort te spotten zijn, die we u (en uw kinderen) zeker niet willen onthouden:

1. Michael Kors is de nieuwe boekentassenleverancier

Vergeet de traditionele merken zoals Kipling of Eastpak, meisjes vallen als bosjes voor tassen van grote ontwerpers als Marc Jacobs of Michael Kors. De boekentas, waarvoor de ouders al wat dieper in de geldbuidel moeten tasten, is lang niet meer wat het ooit geweest is. Vandaag willen tieners een boekentas met een chique uitstraling, die ze ook met hen kunnen meedragen buiten de schoolmuren. Merken als Marc Jacobs en Michael Kors spreken tienermeisjes erg aan.

2. Sportieve sneakers zijn niet enkel voor tijdens de turnles

De trend van de sneaker is ook buiten de schoolse omgeving populair, maar het is opvallend dat de jeugd de nineties-trend zich echt opnieuw eigen heeft gemaakt. Vooral Nike Air Force en sneakers in zwart en wit van Adidas blijken erg populair. Het is een schoeisel dat zowel door jongens als door meisjes gedragen kan worden, wat misschien wel aan de grondslag ligt van de populariteit ervan. Het is makkelijk combineerbaar en je trekt het 's morgens gauw onder je outfit aan. Voor jongeren die 's ochtends niet teveel willen nadenken over hun outfit is de sneaker het perfecte schoeisel.

3. Langs de Starbucks op weg naar school

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu veroveren Starbucks-vestigingen ook ons Belgenland. Het is een fijn opkikkertje voor de start van de dag. Bovendien is het 'coolheids-level' van Starbucks nog steeds torenhoog, dus er is geen plek waar de jeugd liever eens wil langsgaan. De speciale smaken spreken jongeren aan en bovendien is een Starbucks café een plek waar een aangename, ongedwongen ambiance hangt. Ideaal volgens veel jongeren om de dag mee te beginnen.

4. Abercrombie & Fitch blijft populair

Hoewel dit label de laatste maanden geregeld onder vuur kwam te liggen, blijkt dat de jeugd nog steeds aan de voeten ligt van Abercrombie & Fitch. Dit Amerikaanse label heeft (on)bewust het moderne outfit voor de schoolgaande jeugd gecreëerd. De kleren zorgen voor een soort uniformiteit en stralen ook sportiviteit uit. Iets waar de jeugd maar al te graag plat voor gaat. Bovendien verbinden jongeren zich ook graag met datgene waar Abercrombie voor staat: moderniteit, modieus, 'easy going' en stijl.

5. Rugzakken van Herschel Supply Co. en Franklin & Marshall

Ook jongens gaat op zoek naar rugzakken die bij hun persoonlijkheid passen. Vandaag verbinden jongens zich graag met tassen van de labels als Herschel Supply Co. en Franklin & Marshall. De cijfers van het Canadese bedrijf Herschel Supply Co. zijn de afgelopen jaren gestegen met 900 procent, wat wil zeggen dat de jeugd zich steeds meer is gaan identificeren met dit label. De sterkte van dit label is dat ze zich online heel sterk hebben gepositioneerd, waardoor ze rechtstreeks contact hebben met hun doelgroep en ook goed op hen kunnen inspelen. De jeugd lust ervan als zoete koek.

Laura Van Roey

Lees meer over:

Onze partners