De Sade erotiseert het Musée d'Orsay

04/12/14 om 16:32 - Bijgewerkt om 16:32

De expo "Sade. Attaquer le soleil" in het Parijs Musée d'Orsay blijft in Frankrijk voor ophef zorgen. Het is immers een gedurfde tentoonstelling over de invloed van de beruchte Markies de Sade op de kunst van de 19de en 20ste eeuw. Kortom een verhaal vol artistieke erotiek.

De Sade erotiseert het Musée d'Orsay

Judith et Holopherne © Musee d'Orsay

De markies Donatien Alphonse François de Sade (1740 - 1814) voorstellen in een notendop is niet makkelijk. Maar iedereen weet wel iets over hem. De Sade heeft de gehele kunst, zowel de literatuur als de beeldende kunst, destijds flink door elkaar geschud en zorgde onrechtstreeks voor een seksuele revolutie.

De ondeugende markies schreef heel wat pornografische werken, zoals zijn magnum opus "Les cent-vingt journées de Sodome". Dit ondeugende werk noteerde hij bovendien toen hij opgesloten zat in de Bastille. Tal van begrippen, zoals sadisme en sadomasochisme, werden van zijn naam afgeleid. De man had het in zijn werken over tal van seksuele aberraties, van flagellatie tot necrofilie.

De Sade erotiseert het Musée d'Orsay

© Musee d'Orsay

De tentoonstelling kwam er naar aanleiding van de tweehonderdste verjaardag van zijn overlijden. De tentoonstellingsmaker, Annie Le Brun, stelt terecht dat de invloed van de Sade op de kunst, van schilderkunst tot film, enorm is.

Dit werd dan ook het onderwerp van haar spraakmakende tentoonstelling die in Frankrijk voor heel wat ophef blijft zorgen, omdat wat er getoond wordt best gedurfd en spannend oogt. Le Brun haalt heel wat interessante kunstwerken uit de kast van Goya, Géricault, Ingres, Rops tot Rodin, Picasso tot Pasolini.

Om de expo aan te kondigen pakt het museum bovendien uit met een suggestieve videoclip. Ook de catalogus is aanrader.

De expo "Sade. Attaquer le soleil" loopt tot 25 januari in het Musée d'Orsay: www.musee-orsay.fr.

Piet Swimberghe

Lees meer over:

Onze partners