Crocoonen is trend van het najaar

19/09/13 om 12:20 - Bijgewerkt om 12:20

Bron: Knack Weekend

Crocoonen - creatief cocoonen -is dé trend van dit najaar volgens de Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be. Maar liefst 52% van de Belgen blijkt bewust tijd in te lassen voor creatieve hobby's.

Crocoonen is trend van het najaar

© Thinkstock

Crocoonen - creatief cocoonen -is dé trend van dit najaar volgens de Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be. Maar liefst 52% van de Belgen blijkt bewust tijd in te lassen voor creatieve hobby's.

De nineties zijn terug. Dit najaar gaan we weer met z'n allen cocoonen volgens trendwatcher Herman Konings, boegbeeld van Kapazas Consumeter. Maar de nineties trend komt terug in een creatief jasje - vandaar de term crocoonen. Belgen gaan massaal creatief aan de slag. Cocoonen kan gezien worden als een vlucht van de snel veranderende samenleving, het creëren van een toevluchtsoord binnenshuis. Ironisch genoeg gebruiken we hierbij het internet als inspiratiebron en uitstalraam. We pinnen, sharen en liken om vervolgens zelf de handen uit de mouwen te steken en onze eigen maaksels online te delen. Zo sluipt de alomtegenwoordige digitalisering toch nog onze huiskamer binnen.

Helft Belgen plant creatief geknutsel in Volgens de trendwatchers hebben we de zetel en de snuggie dus ingeruild voor het lijmpistool en ingevette bakvormen. Volgens een enquête van het onderzoeksbureau iVox in opdracht van Kapaza.be, vinden Belgen het in hun vrije tijd belangrijk om tijd te maken voor zichzelf (82%) en voor creatieve hobby's (74%). Van de Belgen reserveert 52% zelfs bewust creatieve tijd in de agenda. Na een drukke werkdag achter de computer willen we in onze vrije tijd creatief aan de slag.

Klei aan de handen, rust in je hoofd

Herman Konings legt uit: "We leven in een digitaal tijdperk. Tijdens de werkuren vliegen de bits & bytes ons om de oren. Geen wonder dat mensen in hun vrije tijd het plezier herontdekken van artisanaal handwerk. Hobby's waarbij wel creativiteit, maar geen spitstechnologie komt kijken - zoals pottenbakken, schilderen, koken, naaien... - zitten in de lift. De rubriek 'Knutselen en Creatief' op Kapaza.be trok de laatste maanden 33% meer bezoekers dan vorig jaar. Een creatieve hobby heeft twee voordelen. Ten eerste zijn zelfgemaakte creaties een sterke vorm van zelfexpressie in tijden van massaproductie en -consumptie. Mensen kunnen een stukje persoonlijkheid kwijt in een eigen jurkontwerp of kunstvoorwerp. Bovendien heeft handenarbeid een stressreducerend effect. Of je nu een taart bakt of een oud meubelstuk opknapt, je ziet iets groeien onder je handen en dat brengt rust in je hoofd."

Artisanaal digitaal

Maar deze drang naar artisanaal handwerk en analoge vormen heeft dus ook een digitaal en sociaal kantje. Sociale media spelen een grote rol in de trend van crocoonen. Wanneer we een meubelstuk een nieuw likje verf hebben gegeven of een heerlijke stoofpot hebben gemaakt, willen we dit delen met onze vrienden en zelfs de hele wereld. Een beetje paradoxaal als je weet dat cocoonen een trend is die zich eigenlijk in intieme kringen afspeelt. Hoe het ook zij: bestel uw breiwol alvast online en zorg ervoor dat uw smartphone is opgeladen, want crocoonen is dé trend van het najaar. (LP)

Onze partners