Acteurs en atleten voeren campagne voor gelijke verloning man en vrouw

15/03/17 om 13:54 - Bijgewerkt om 13:58

Op initiatief van de Verenigde Naties (VN) zetten filmmakers, sporters en andere bekendheden sinds deze week in om de inkomenskloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Wereldwijd krijgen vrouwen gemiddeld 23 procent minder betaald dan mannen.

Acteurs en atleten voeren campagne voor gelijke verloning man en vrouw

© iStock

Het Equal Pay Platform of Champions is deze week gelanceerd door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). Enkele van de bekendheden en activisten die meedoen, zijn documentairemaker Kamala Lopez, de Olympische medaillewinnaar Abby Wambach en actrice Patricia Arquette.

Delen

Al eeuwenlang worden vooroordelen over vrouwen normaal gevonden, en wordt geaccepteerd dat wij minder zijn

"Al eeuwenlang worden vooroordelen over vrouwen normaal gevonden, en wordt geaccepteerd dat wij minder zijn", zei Kamal Lopez bij de lancering van het platform. "Er is geen vrouw in de wereld die niet te maken heeft met de inkomenskloof."

Wereldwijd verdienen vrouwen gemiddeld 23 procent minder dan mannen, wat neerkomt op 77 cent voor elke dollar die een man verdient. Het cijfer is in sommige regio's nog hoger. In de Verenigde Staten verdienen vrouwen van Afrikaanse afkomst slechts 60 cent, inheemse vrouwen 59 cent en latino-vrouwen 55 cent voor elke dollar die een man verdient met hetzelfde werk. In Turkije verdienen vrouwen zelfs 75 procent minder dan mannen.

Kledingarbeiders

De voormalige Amerikaanse voetballer Amy Wambach zegt aan de campagne mee te doen omdat ze na het winnen van twee gouden medailles en het winnen van de World Cup met haar land, nog steeds moeite heeft haar rekeningen te betalen. Voor de aanname van Title IX, een amendement van de Amerikaanse wet die garandeert dat er geen discriminatie plaatsvindt op grond van sekse als het gaat om federale fondsen voor onderwijs, waren de kansen voor vrouwen in de sport zeer beperkt. Slechts 2 procent van het budget voor student-atleten ging naar vrouwen. Nu is dat 40 procent, maar die verworvenheid wordt bedreigd door de nieuwe regering.

Delen

Miljoenen vrouwen en verschillende generaties zijn veroordeeld tot armoede.

Anannya Bhattacharjee, voorzitter van de Garment and Allied Workers Union (GAWU) in India, wees op de nood van kledingarbeiders in de wereld en in het bijzonder in Azië, dat goed is voor 60 procent van de wereldwijde productie. Bangladesh, dat de op één na grootste textielsector ter wereld heeft, verdient meer dan 25 miljard dollar per jaar met export. De industrie telt meer dan 4 miljoen werknemers, waarvan de meerderheid vrouw is.

"De werknemers in deze industrie, voornamelijk vrouwen, kunnen geen beroep doen op fundamentele mensenrechten. In industrieën die gedomineerd worden door vrouwen, wordt het werk meestal slechter betaald. Dat betekent dat miljoenen vrouwen en verschillende generaties zijn veroordeeld tot armoede", zei Bhattacharjee.

IJsland koploper

De ILO schat dat het in het huidige tempo ongeveer zeventig jaar zal duren voordat de inkomenskloof tussen mannen en vrouwen gedicht is. Het Wereld Economisch Forum spreekt zelfs over 170 jaar, als gevolg van negatieve ontwikkelingen in de laatste paar jaar.

Diverse regeringen steunen de campagne, waaronder de regering van IJsland. Dat land introduceerde onlangs een wetsvoorstel dat gelijke betaling van mannen en vrouwen door bedrijven verplicht stelt.

Delen

De ILO schat dat het in het huidige tempo ongeveer zeventig jaar zal duren voordat de inkomenskloof tussen mannen en vrouwen gedicht is.

"We hebben sinds 1961 al wetten die discriminatie qua betaling verbieden. Maar ondanks het feit dat we een leidende rol vervullen op het gebied van gelijkheid, is er nog steeds een inkomenskloof van 7 procent. En dat is niet te tolereren", zei de IJslandse minister van Sociale Zaken en Gelijkheid, Thorsteinn Viglundsson.

(IPS)

WeekendInformation Services

Ambacht ontmoet technologie

Ambacht ontmoet technologie

Op het eerste gezicht is de Gear 3 een traditioneel Zwitsers horloge. Totdat je aan ...

Onze partners