Waarom prinses Mathilde voor een goedkope jurk koos

Prinses Mathilde oogstte complimenten toen ze in Istanboel een rusthuis bezocht in een fraai wit jurkje met tailleband en peplum, een jurkje dat haar maar vijftig euro heeft gekost en gewoon bij de kledingketen Zara te koop is.

Prinses Mathilde, wiens kast overigens ook voorzien is van ontwerpers als Dries Van Noten en Natan, koos voor een prinselijk bezoek aan het rusthuis van Istanboel voor een ensemble van de Spaanse kledingketen Zara; een jurkje dat haar amper vijftig euro heeft gekost. Toch breekt Mathilde hiermee geen lans; de Britse Kate Middleton ging haar al voor toen ze de dag na haar huwelijk met prins William verscheen in een zachtblauwe jurk van chiffon die ze -u raadt het- gewoon bij Zara had geshopt.

Ook in de maanden die volgden wist Kate haar goede smaak te etaleren met een zorgvuldige mix van high end en high street. Ze ontmoette de Obama’s in een Reiss Shola-jurkje van ongeveer 180 euro, een keten die ze eerder al aandeed om de jurk voor haar officiële verlovingsfoto’s te shoppen. Ook de Olympische Spelen woonde Middleton bij in een combinatie van Zara en Whistles. Telkens de prinses verscheen in een goedkopere plunje was die onmiddellijk na het verschijnen van de paparazzifoto’s uitverkocht, een fenomeen dat de Britse modepers graag “Het Kate Middleton-effect” noemde.

Toch is het opvallend, die combinatie van prinsessen en prijskaartjes. Want hoewel Mathilde en Kate beiden toegang hebben tot een schatkist aan ontwerpers en maatwerk kiezen ze doelbewust voor ketens, een keuze die even budgetvriendelijk als uitgekiend is. De dotaties die de koninklijke familie ontvangt krijgen immers al genoeg kritiek. Door de vinger op de knip te houden etaleren de prinsessen hun rijkdom niet. Bovendien geven ze met deze goedkopere outfits de indruk deel van het volk te zijn. Ze komen van hun voetstuk en mengen zich onder de mensen, wat hen meteen sympathiek maakt. En geef toe, u zou ook geen weeshuis of stroopfabriek bezoeken in Dior Couture. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content