Tieners met een missie

21/12/11 om 09:08 - Bijgewerkt om 09:08

Voelen tieners zich aan de vooravond van 2012 nog echt geëngageerd? En gaat het verder dan een goedbedoelde like it op Facebook? Een antwoord in acht stemmen.

"Idealisme is een mooie drijfveer." De tieners maken deel uit van Generatie Y - de opvolgers van Generatie X en ook wel de Echo Boomers of Millennials genoemd. Deze YouTube- en Facebookgeneratie heeft meer dan ooit zicht op wat er in de wereld gebeurt. Maar zijn ze er daarom ook mee begaan? Maken ze zich zorgen over de planeet die naar adem snakt, het bevolkingscijfer dat aantikt en het welig tierende individualisme? Of willen ze gewoon lekker puberen?

Uit een studie van Steunpunt Jeugd van vorig jaar blijkt dat Vlaamse jongeren alleszins nog het hart op de juiste plaats hebben. Ze liggen wakker van de milieuproblematiek en de armoede in de wereld en velen doen daar ook iets aan, al is het meestal op kleine schaal. Generatie Y beseft dat ze de wereld niet zal veranderen, maar voor lokale acties met zichtbare resultaten zet ze zich graag in.

De betrokkenheid van jongeren lijkt zich te bewegen tussen kliktivisme - ze liken een actie of organisatie, of voegen een geëngageerde badge toe aan hun profiel - en rabiaat activisme - getuige de straatprotesten en indignado's. Dat daartussen nog tal van vormen zijn, bewijzen deze acht jongeren.

Katrien SteyaertLees de volledige portretten van de jongeren in de Knack Weekend van 21 december.

Lees meer over:

Onze partners