Karl Lagerfeld gaat helikopters ontwerpen

© reuters

Modeontwerpers lieten eerder al hun creativiteit los op de auto-industrie, maar een helikopter is nieuw.

Het laatste nieuws uit modeland heeft propellers: Chanelkeizer Karl Lagerfeld zal VIP helikopters ontwerpen voor Agusta Westland. Het Engels-Italiaanse helikopterbedrijf Agusta Westland heeft modeontwerper Karl Lagerfeld gevraagd zowel de binnen- als buitenkant van een reeks luxehelikopters te ontwerpen. Voorlopig zou Karl zijn tekenpen enkel mogen loslaten op de contouren van de AW139 twin-turbine helikopter, hoewel men bij Agusta Westland niet uitsluit dat er in de toekomst niet meer Karlkopters door het luchtruim zouden scheren. Het bedrijf vindt Lagerfelds creativiteit en uitgesproken gesofisticeerde stijl perfect om hun steeds groeiende klantenbestand de mogelijkheid te geven zich smaakvol -en in limited edition helikopters- te verplaatsen. De AW139 is een groot helikoptermodel dat volgens de website van Agusta Westland ongeveer 15 passagiers en hun bagage ‘aan hoge snelheid’ kan vervoeren.

Karl Lagerfeld zou zichzelf niet zijn als hij niet de eerste was om zo’n unieke samenwerking aan te gaan. Nooit eerder werden helikopters uitgedost met de handtekening van een modeontwerper, maar (Amerikaanse) autofabrikanten sluiten al langer deals met klinkende namen uit de modewereld.

In 1972 ontwierpen zowel Pierre Cardin als de mensen van Levi’s Javelinwagens voor American Motors, dat zowel de modebewuste medemens als de hardwerkende middenklasse wilde aanspreken. Gucci heeft dan weer een luxebekleding ontworpen voor de ’73 Sportabout van General Motors en Ford spoorde Cartier, Givenchy Bill Blass en Pucci aan hun ding te doen met hun Lincoln-Mercury Mark V.

Vandaag de dag is de crossover tussen modeontwerpers en automerken nog steeds merkbaar. In 2006 en 2008 mochten zowel Versace als Christian Audigier van Ed Hardy hun handtekening zetten onder een ontwerp voor de Murciélago Lamborghini. Ook Francisco Costa, creatief directeur voor de vrouwenlijn van Calvin Klein, Diane Von Furstenberg en Kenneth Cole mogen de auto-industrie aan hun cv toevoegen. Ze creëerden exclusieve Mini’s ter ere van BMW’s ‘Life Ball’ in 2003 dat geld inzamelde voor de strijd tegen HIV en aids. Deze wagens zijn een BMW traditie geworden, waarvoor het merk sindsdien ook nog wagens van onder meer Missoni, Gianfranco Ferré, Diesel, Mario Testino, Agent Provocateur en Dsquared uitbracht. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content