Hoe verdient modeblogster Chiara Ferragni 7 miljoen euro per jaar?

25/02/15 om 11:01 - Bijgewerkt om 11:00

De Amerikaanse universiteit Harvard onderzocht het business model van succesvol Italiaans blogster Chiara Ferragni (27), oprichtster van The Blonde Salad.

Hoe verdient modeblogster Chiara Ferragni  7 miljoen euro per jaar?

© instagram @chiaraferragni

Modebloggers zijn een onmisbaar onderdeel geworden van de mediadraaischijf en de meest succesvolle blogs fungeren als lifestyleredacties waar de oorspronkelijke oprichtster van de webstek al lang niet meer als enige werkpaard fungeert. Neem nu Chiara Ferragni, die in 2009 samen met Riccardo Pozzoli de personal style blog The Blonde Salad oprichtte. Vandaag huisvest The Blonde Salad 16 fulltime werknemers en is Chiara Ferragni is één van de best betaalde bloggers ter wereld. Ze haalt dankzij haar werkattitude en business model jaarlijks zo'n zeven miljoen euro binnen, genoeg om de aandacht van de prestigieuze Amerikaanse universiteit Harvard op te wekken.

De Ivy League school nodigde Ferragni en Pozzoli uit om deel te nemen aan de allereerste 'fashion blogger case study', waarin het succes van The Blonde Salad uitgeplozen werd. De studie is vanaf vandaag te koop op Harvard Business Review en doet uit de doeken hoe The Blonde Salad erin slaagt om jaarlijks -sorry, we moeten het nog eens herhalen - zeven miljoen euro in de boeken te kunnen noteren.

Zo zei Chiara van in het begin nee tegen winstgevende klusjes die niet bij haar merkidentiteit pasten om zo haar integriteit te bewaren. Merken begonnen haar serieus te nemen en Ferragni en haar team konden op die manier partnerships aangaan waar beide partijen hun voordeel uit konden halen. Vandaag vraagt ze zo'n dertigduizend tot vijftigduizend euro voor het hosten van een event, een bedrag dat mensen maar wat graag over hebben voor deze succesvolle blogster met een instagramfollowing van 3,5 miljoen.

Hoewel Ferragni vandaag gesponsord wordt om de wereld rond te vliegen, betaalde ze haar eerste fashion weeks zelf. Geld investeren om geld te verdienen heet dat principe, en het legde de Italiaanse alvast geen windeieren. Niet alleen zit ze nu frontrow bij de meest prestigieuze shows; ze gaat ook samenwerkingen aan met modehuizen als Dior en Burberry. De blondine ging ook zelf ontwerpen, eerst bij merken als Superga en Steve Madden, maar heeft nu ook een eigen label: Chiara Ferragni Collection, waarvan verwacht wordt dat de verkoop in 2016 zo'n 10 miljoen euro zal opleveren.

Loafers uit de Chiara Ferragni Collection, in België onder meer te koop bij Kure (Brussel)

Loafers uit de Chiara Ferragni Collection, in België onder meer te koop bij Kure (Brussel) © Chiara Ferragni Collection

Met The Blonde Salad was Chiara één van de eersten om e-commerce een andere invulling te geven en van webwinkels een succes te maken door shopable systemen als RewardStyle te gebruiken. Als influencer werd Chiara opgenomen in lijsten van Forbes, Times en Business of Fashion, en prijkte ze al op verschillende magazinecovers.

Het mag dus duidelijk wezen dat Chiara Ferragni een klinkende naam en bekend gezicht in de modesector is, maar toch streeft ze ernaar om van The Blonde Salad een lifestyleplatform te maken dat op een gegeven moment niet meer rond haar zal draaien, maar rond content. "We hopen dat The Blonde Salad over een jaar of twee kan evolueren naar een onafhankelijk zine waarbij Chiara de rol van hoofdredacteur of art director kan opnemen, ofwel zelfs helemaal iets anders kan gaan doen", aldus co-founder Pozzoli aan Harvard.

Conclusie: werk hard, blijf trouw aan jezelf, durf nee zeggen en Never Stop!

(KS via R29)

Onze partners