Vogue Italia kaart huiselijk geweld aan in fotoreportage

04/04/14 om 14:42 - Bijgewerkt om 14:42

Bron: Knack Weekend

Franca Sozzani, hoofdredactrice van Vogue Italia, staat bekend om haar gedurfde en controversiële aanpak. In de aprileditie van het magazine stelt ze huiselijk geweld aan de kaak in een modereportage. Een gewaagde keuze.

Vogue Italia kaart huiselijk geweld aan in fotoreportage

© Vogue Italia

Franca Sozzani, hoofdredactrice van Vogue Italia, staat bekend om haar gedurfde en controversiële aanpak. In de aprileditie van het magazine stelt ze huiselijk geweld aan de kaak in een modereportage. Een gewaagde keuze.

Eerder ging Sozzani al dieper in op onderwerpen zoals rehab, racisme, cosmetische chirurgie, plus-size en de olieramp in 2010. Als hoofdredactrice van de Italiaanse Vogue wakkert ze regelmatig de controverse aan. Ook voor dit aprilnummer begeeft ze zich opnieuw op glas ijs met een beeldenreportage over vrouwenmishandeling.

De reportage werd op de gevoelige plaat vastgelegd door sterrenfotograaf Steven Meisel en toont stijlvol geklede modellen die worden mishandeld door een man. Knappe vrouwen worden achterna gezeten door creeps in een setting die doet denken aan 'The Shining', 'American Psycho' of andere horror films. De reeks kreeg dan ook de toepasselijke naam 'Horror Story' mee.

Een echt horrorverhaal

In een interview met Alexander Fury in The Independent vertelt Sozzani waarom ze voor dit onderwerp heeft gekozen. De hoofdreden zou zijn dat de cijfers van huiselijk geweld in Italië alarmerend hoog liggen en er geen verbetering op til lijkt. 'De horror die je in het echte leven tegenkomt is erger dan die je ziet in films,' legde ze uit. 'Dit is een echt horrorverhaal waar we naar kijken en iedere dag kunnen lezen in kranten: Dat de vrouw nog steeds zomaar kan worden aangevallen, mishandeld en zelfs vermoord,' aldus de Italiaanse hoofdredactrice.

Kritiek op glamoureuze inslag van shoot

Sozzani riskeert heel wat kritiek vanwege de glamour die de foto's uitstralen. Toch vindt ze het risico om bekritiseerd te worden niet erg genoeg om het probleem aan te kaarten in een glossy shoot. 'Natuurlijk verkopen we een droom omdat we een magazine zijn. Maar tegelijkertijd kunnen we mensen de kans geven om bewustzijn te creëren en slachtoffers een stem te geven. Het gaat me helemaal niet om provocatie,' lichtte ze toe. (LP)

Lees meer over:

Onze partners