Sneakers van pijlstaartroggenleder

© Rayfish

Het bedrijf Rayfash vervaardigt sneakers van exclusief genetisch gemanipuleerde pijlstaartroggen onder het moto “grow your own sneaker”.

In de modewereld staat niets stil en ontwerpers bewegen hemel en aarde om de consument te verbazen met nieuwe technieken, nieuwe structuren en nieuwe materialen. De mensen van Rayfish gingen hierin wel erg ver en ontwikkelden een sportschoen gemaakt van -jawel- exclusief genetisch gemanipuleerde pijlstaartroggen.
Het schoenenbedrijf Rayfish Footwear vervaardigt al langer sneakers uit pijlstaartrogleder onder het heerlijk nietsverhullende motto “one fish, one shoe”. Hun technisch lab heeft nu een manier ontwikkeld om die pijlstaartroglederen sneakers (een mondje vol) een persoonlijk accent te geven en te produceren in verschillende kleurrijke uitvoeringen en psychedelische dessins. Niets nieuws onder de zon zou u denken, maar de mensen van Rayfish dompelen hun roggenleder niet gewoon onder in een verfbad.

Via een techniek die ze zelf graag ‘bio-customisation’ noemen brengen wetenschappers het gewenste patroon en kleur aan op het DNA van de rog zodat het ontwerp meegroeit met het arme beestje. Geen enkele schoen zal dus hetzelfde zijn, klinkt het enthousiast. De Rayfish sneakers worden gepromoot via een online template waarop geïnteresseerde klanten kunnen kiezen uit 29 ontwerpen die wetenschappers vervolgens aanbrengen op het roggen-DNA. “Grow your own sneaker”, luidt de uitbundige slogan.

Geen bedrijfslogo’s
Helaas zijn er, los van het feit dat er dus wordt gespeeld met het DNA van vissen, een paar kleine nadelen aan de techniek verbonden. Dr. Raymond Ong van Rayfish Footwear legt uit: “We zijn helemaal afhankelijk van het unieke DNA van de vis en het is dus onmogelijk om eender welke vorm te creëren”, stelt hij ongetwijfeld enkele moguls teleur. Een aquarium vol pijlstaartroggen met bedrijfslogo’s, het ware de inkombalie van het decennium geweest.

Daarnaast waarschuwt Ong zijn toekomstig cliënteel ervoor dat het uiteindelijke patroon iets kan afwijken van de gemaakte keuze op de design template. Tenzij men het beest in een bakvorm laat groeien lijkt die onvolmaaktheid ons eigenlijk nogal logisch.

Wie al geprikkeld was door het woordje ‘exclusief’ in de inleiding moet vooral eens een kijkje nemen op de Rayfish website. U kan er deelnemen aan verschillende ontwerpwedstrijden en zo uw eigen paar winnen. Tast uw liever in uw eigen -ongetwijfeld babyvogelbekdierlederen- geldbuidel, dan moet u tegen het najaar 1500 euro bij elkaar sprokkelen, al gokken we dat deze pijlstaartstappers niet in grote getale over de toonbank zullen vliegen. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content