Ontwerper Replay overleden

27/06/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Knack Weekend

Sergio Arreghini (48), ontwerper van jeansmerk Replay, is overleden aan een hartaanval.

Ontwerper Replay overleden

© Sergio Arreghini

Droevig nieuws uit ItaliÃ": maandag is Sergio Arreghini (48), creatief directeur van jeansmerk Replay, overleden aan een hartaanval. Amper drie jaar geleden overleed Replays oprichter, Claudio Buziol, op 47-jarige leeftijd. Vorige maand kon Weekend Knack Arreghini spreken in het Replay-atelier nabij VenetiÃ". Uit het interview dat we toen met de ontwerper publiceerden, brengen we hier opnieuw enkele fragmenten.

Arreghini, die sinds 2001 al hoofdontwerper van We are Replay was, heeft nog maar amper interviews gegeven wanneer we hem ontmoeten in het Noord-Italiaanse Asolo. Het gesprek heeft plaats aan zijn grote witte tekentafel.

Waarvoor het 27-jarige merk vandaag staat, willen we weten, en Arreghini steekt van wal over 'de droom' als rode draad in het verhaal. "Claudio richtte het merk op omdat hij ervan droomde een jeans te maken die meteen zo comfortabel zat als zijn afgedragen Levi's 501. En onze klanten dragen Replay omdat het hen het imago geeft dat ze wensen bij het vervullen van hun eigen dromen. Ons merk is hun levensstijl: authentiek, comfortabel, fris, tikkeltje bohemien, vastberaden."

Replay dat is die andere Diesel, denkt men weleens. Arreghini tackelt concurrent Diesel door het een hoger modegehalte toe te schrijven: "Het speelt heel specifiek in op de trends, maar zijn stukken zijn daardoor na een aantal seizoenen wel moeilijker draagbaar. Elk seizoen brengen wij natuurlijk ook nieuwigheden, maar er heerst hier geen stress om catwalktrends achterna te hollen. Veeleer zit er een constante in onze collecties", zegt Arreghini.

Jeans vormt nog altijd een zwaargewicht in het Replayaanbod, hoewel de jeansmarkt er eentje is die druk bezocht wordt en elke dag groeit. "Maar hoeveel van de merken die vijf jaar geleden ontstonden, bestaan nu nog?" zegt Arreghini. "Ze zijn op één hand te tellen. Jeans verschuift weer van een fashion item dat iedereen maakt naar een kwaliteitsstuk gemaakt door vakkundigen."

Of de erfenis van Buziol hem niet zwaar valt? "Claudio was een rasontwerper, ik een productmanager. Maar onze kijk op denim is dezelfde: we associÃ"ren jeans met mode en comfort, met vrijgevochten types als James Dean, Marlon Brandon, Jack Kerouac. Claudio was een modegoeroe. Hij volgde zijn intuïtie en maakte er een onemanshow van. Vandaag staat het merk voor een groep mensen die samen naar de markt en het straatbeeld kijken."

Arreghini wordt vandaag begraven en laat drie kinderen na, een tweeling van 7 jaar en een zoontje van 3 maanden.

Elke Lahousse

Onze partners