Loop eens een sweatshop binnen in de bekendste winkelstraat van Amsterdam

10/05/16 om 18:50 - Bijgewerkt om 18:50

De Schone Kleren Campagne van Nederland wil de consument kennis laten maken met sweatshops op een manier die onze ogen opent. In de Nederlandse Kalverstraat kan je vanaf 11 mei ontdekken hoe kleding eigenlijk gemaakt wordt.

Loop eens een sweatshop binnen in de bekendste winkelstraat van Amsterdam

© -

Sweatshop, de naaiateliers waarin arbeiders in landen als Bangladesh en India kleding maken onder erbarmelijke omstandigheden, hebben terecht een slechte reputatie. De textielarbeiders zitten er in benauwde gebouwen, dicht op elkaar te werken tussen ratelende machines. Voornamelijk meisjes en vrouwen werken er lange dagen in erbarmelijke omstandigheden en dat voor een hongerloon. Ze hebben amper vakbonden om hen te beschermen en worden vaak het slachtoffer van geweld of seksuele intimidatie. En dat allemaal om de productiekosten te drukken, zodat wij goedkope kledij kunnen kopen.

Daarom bootsten de Schone Kleren Campagne van Nederland en Mama Cash een sweatshop uit Bangladesh na in de Kalverstraat. De fabriek ligt verscholen aan de andere kant van een pashokje in de conceptstore 'The Mad Rush'. Tussen 11 mei tot en met zondag 15 mei kan je een kijkje gaan nemen.

Belangrijke rol van de consument

Tara Scally, woordvoerdster van Schone Kleren Campagne, legt uit waarom ze de consumenten met de neus op de feiten willen drukken en hen tonen hoe ze iets kunnen veranderen aan de penibele situatie.

Delen

Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten.

'Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan. Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn gelukkig steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen.'

Women Power

Onder de noemer 'Women Power Fashion' vragen de Schone Kleren Campagne en Mama Cash aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. Maar de vrouwen daar zitten ook niet stil. In de expositieruimte achter de sweatshop komen via foto- en videomateriaal de arbeidsters zelf aan het woord. Ze tonen hun leefwereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. De textielarbeiders proberen zich te verenigen in hun eigen vakbonden om zo veiligere arbeidsomstandigheden te eisen.

Consumenten die graag willen helpen na het bezoeken van de sweatshop in Amsterdam krijgen tips mee naar huis om een positieve impact te leveren op de kledingindustrie. Je kan er ook een on-the-spot zeefdruktasje kopen, gemaakt door de vrouwen in de sweatshop, voor een prijs die je zelf bepaalt. (LP)

Onze partners