Iedereen cowboy: de comeback van de westernstijl

23/01/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 05/04/18 om 14:00

Bron: Knack Weekend

De cowboylaars, en bij uitbreiding de complete westernstijl, is al enkele seizoenen aan een comeback bezig. Waarom willen we ons in tijden van Trump als een rasechte Amerikaan kleden?

Iedereen cowboy: de comeback van de westernstijl

Calvin Klein / Versace / Acne © Imaxtree

Mode gaat de westerntoer op. De cruisecollectie van Dior grossierde in dierenvellen, breedgerande hoeden, primitieve prints, stras, studs en kwastjes. Vervolgens namen Coach, Gucci, Ellery, Tommy Hilfiger en Versace (om er maar enkele te noemen) voor lente-zomer 2018 de teugels over en lijkt de trend intussen stevig in het zadel te zitten. Een van de meest typerende elementen van deze look is de cowboylaars. Geen paniek, de sneaker gaat voorlopig nergens heen, maar de western bootie komt toch stilletjesaan naar voren als alternatief in het casual departement, zij het nog aarzelend en voornamelijk bij designers en hun fashion-forward cliënteel. Cowboylaarzen lopen lekker en staan even stoer onder een frivole jurk als een paar Stan Smiths. Op praktisch vlak zijn we dus al om. Qua connotatie ligt het echter heel wat moeilijker.

Delen

Cowboylaarzen zijn een even krachtig als complex symbool voor Amerika

(STATUS)SYMBOOL

De cowboylaars koppelt het functionele aan het decoratieve. De schacht beschermde het been en de hiel maakte het voor de cowboy makkelijker om paard te rijden en op oneffen terrein te wandelen. Maar al snel werden de boots ook steeds decoratiever, als een soort statussymbool, met ingewikkeld borduurwerk en patchwork van leer. Het is geen gemakkelijke trend, want: beladen met associaties, niet het minst met het gewelddadige Wilde Westen, van Butch Cassidy and the Sundance Kid tot No Country for Old Men. Ze kan kitsch zijn - Dolly Partons pastelkleurige paar, versierd met bloemen - of politiek, aan de voeten van Ronald Reagan of Arnold Schwarzenegger op campagne. Western boots vertegenwoordigen de nationale trots, de gruwelen van de Amerikaanse geschiedenis en het slechtste van de VS: in oktober werd een paar cowboylaarzen versierd met sterren en strepen achtergelaten door Stephen Vicelja, een overlevende van het bloedbad in Las Vegas. Ze zijn een krachtig symbool voor Amerika, en al even complex.

SEXY BRITNEY

Dior

Dior © imaxtree

In de populaire cultuur zijn cowboylaarzen onlosmakelijk verbonden met de seventies, toen glamrockers ze afwisselden met torenhoge plateauzolen. Ze horen bij de post-hippie-esthetiek van Londen in de jaren zeventig. In de jaren negentig, net voor ze bijna helemaal uit het straatbeeld verdwijnen, is er nog een kleine heropleving in de vrouwenmode. Voor Thierry Muglers lente-zomercollectie van 1992 verscheen Ivana Trump op de catwalk in exemplaren met koeienprint. Rond dezelfde tijd combineerde Patricia Arquette felblauwe cowboylaarzen met een turkooizen beha in de cultfilm True Romance. In de late jaren ngentig liepen Miuccia Prada's modellen gelaarsd en gespoord de Miu Miu-show. Tegen 2000 was ook Madonna mee, haar cowboylook in de video van Don't Tell Me hield zelfs een linedance in. Cowboylaarzen waren sexy: Britney Spears droeg ze onder een bikini, Victoria Beckham met hairextensions en hotpants en Kylie Minogue in onderbroek op de cover van The Face.

DONKER KANTJE

De recente terugkeer van cowboylaarzen begon, vreemd genoeg, bij het streetwearlabel Hood By Air, dat in september 2016 surrealistische varianten de catwalk op stuurde. Twee invloedrijke ontwerpers - Raf Simons en Phoebe Philo - hielpen de trend een seizoen later mee in het zadel. Bij Raf Simons' debuut voor Calvin Klein (herfst-winter 17-18) maakten ze deel uit van de verkenning van de donkere kant van de americanastijl. De neuzen van zijn laarzen gluurden onder satijnen broeken uit of waren bedekt met bloedspatten. Het trendsettende Céline had er eentje met een schuine hak, Dries Van Noten een pump in westernstijl. Voor lente 2018 gaat Maison Margiela voor deconstructie, alsof de schacht van de laars is afgescheurd, met diamanten sporen. Clare Waight Keller droeg zelf een zwart glimmend paar bij het groeten na het Givenchy-defilé. Onder meer Marques Almeida, Balenciaga, Vetements, Acne Studios, Louis Vuitton, Versace en Chloé verwezen eveneens naar de trend.

Elizabeth Olsen en Tom Hiddleston in I Saw the Light.

Elizabeth Olsen en Tom Hiddleston in I Saw the Light. © ISOPIX

DE NACHTMERRIE

Raf Simons' debuutcollectie voor Calvin Klein representeerde volgens velen de mening van buitenstaanders over Amerika. Hij gebruikte de Hollywoodhorrorfilm om de Amerikaanse droom én nachtmerrie te ontleden. Hij trekt dat thema door naar de lente 2018-collectie, met dit keer niet alleen de schoenen, maar volledige outfits in het americanathema. Hij verwerkt er de Amerikaanse iconografie van cowboys en cheerleaders, Hollywood en Wall Street, beauty en horror in, met verwijzingen naar het werk van Alfred Hitchcock, Andy Warhol, Stephen King en David Lynch. Ook Dior ging de westerntoer op. In mei 2017 trok artdirector Maria Grazia Chiuri naar het Upper Las Virgenes Canyon Open Space Preserve in Santa Monica om een westerngeïnspireerde resortcollectie te showen. De modellen droegen losse vlechten, cowboyhoeden en lange jurken.

Dat naast Simons en Chiuri ook andere designers, van Thom Browne tot Kanye West, americana en het Oude Westen herinterpreteren, heeft wellicht te maken met het feit dat (de toekomst van) Amerika na de verkiezingen van 2016 in ieders gedachten is. Het geloof in Amerika als een land van kansen, waar je zelf je succes bepaalt, wakkerde aanvankelijk het ontzag en de kooplust aan van consumenten wereldwijd die maar al te graag die Amerikaanse cultuur wilden kopen. Amerikaanse retailers en ontwerpers als Ralph Lauren en Tommy Hilfiger integreerden daarom aspecten van americana in hun merken in de vorm van Amerikaanse logo's in rood, wit en blauw en baseerden er hun marketing op.

1981, president Reagan dolt met de fotograaf.

1981, president Reagan dolt met de fotograaf. © Getty

Het imago van de Verenigde Staten kreeg echter een deuk na steeds negatievere percepties in het buitenland. Voor labels waarvan de marketing geworteld is in klassieke noties van americana is dat een probleem. Het nostalgische Amerika-beeld is niet langer geloofwaardig. Op hetzelfde moment ontstonden er nieuwe culturele stromingen gerelateerd aan onder meer diversiteit en feminisme. Het merk 'Amerika' wordt opgesplitst in een tak die nostalgisch terugblikt en een andere die vooruitkijkt. Dat zien we ook terug in de mode: een verwijzing naar het Amerika van weleer, pre-Trump, maar ook naar de tijd voor het vertrek van verschillende labels (Thom Browne, Rodarte, Proenza Schouler, Altuzarra en vanaf september 2018 ook Victoria Beckham) van New York Fashion Week naar de Europese modeweken. Het stoere van de look staat dan weer voor female empowerment.

KANYES BOOTS

Chloé

Chloé © imaxtree

Daarnaast beïnvloedt de populaire cultuur het modebeeld van haar consumenten. Zo heeft de populaire sciencefiction-serie Westworld (een soort Back to the Future, maar dan anno 1800 met westernthema en androïden) waarschijnlijk het een en ander aangemoedigd dankzij de petticoats, oversized oorbellen, veterbustiers en een enkele blue jeans. Ook I Saw the Light, de verfilming van het leven van countryzanger Hank Williams (2015, met hoofdrollen voor Tom Hiddleston en Elizabeth Olsen) was een ode aan de Stetson en andere cowboyattributen. Het collectieve brein zit al in americanasferen en het vraagt nog enkel het goede voorbeeld van enkele celebrity's voor we als cowgirls naar kantoor gaan. En misschien ruilen hiphoppers - in navolging van Kanye - hun kicks wel in voor een paar cowboylaarzen?

De term westernstijl klinkt intimiderender dan het is. De look is vrouwelijk, maar verhult meer dan de sexy ninetiesvariant - geen extra bloot, maar een lange rok of jurk in laagjes met een benadrukte taille. Je blouse - tot aan de kraag dichtgeknoopt - krijgt een hoofdrol. Kies voor een statement kraagje (bijvoorbeeld met kant of ruches) en een afwerking in suède, denim, katoen of leer. Ga op zoek naar de ideale combinatie van knopen, zakjes, kwasten of opzetstukken. Denk aan de details: beslagen cowboyriemen, zilveren sieraden en bandana's. Ook donker denim draagt bij tot je look, als bootcut jeans of als jasje. Of laat de teugels helemaal los en ga all the way met een bruin suède jasje of tas met franjes. Yeeha.

Onze partners