Hoeveel kost de modeweek van Parijs een topmagazine?

11/03/13 om 11:04 - Bijgewerkt om 11:04

Bron: Knack Weekend

Somme moderedacteurs halen werkelijk (en letterlijk) alles uit de kast voor een weekje Parijs. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan...

Hoeveel kost de modeweek van Parijs een topmagazine?

© Reuters

De modeweek van Parijs is onmisbaar voor iedereen die zichzelf de titel 'modejournalist' waardig acht, maar hoe je die week beleeft hangt af van het magazine waarvoor je werkt en welke functie je bekleedt. Terwijl de meeste journalisten de shuttledienst nemen, voorzien van makkelijke schoenen en een praktisch kapsel zijn er altijd editors die zich laten vervoeren in een blinkende slee, met lange golvende haren en een paar hakken die zelfs Elton John gewaagd zou vinden op de kasseistenen van Parijs.

Voor deze editors geen snelle hap en latte bij de lokale koffiezaak, geen hotelkamerdouchegel of metroritjes; zij beleven de modeweken op de meest luxueuze manier mogelijk. Maar hoeveel kost dat nu eigenlijk, de full treatment? Fashionista dook in de boekhouding van enkele grote glossy's en modemagazines en kwam met cijfers op de proppen.

Vlucht Geen coach voor deze diva's; business of first class is de enige manier om te reizen. Hoewel de meeste bladen wel deals kunnen sluiten met bepaalde luchtvaartmaatschappijen zijn de kortingen niet bepaald om over naar huis te schrijven (maar ook niet te weinig om thuis te blijven, zo blijkt.)

Gemiddelde kost per redacteur: 4500 euro Hotel De meest populaire hotels tijdens de modeweek van Parijs zijn Le Meurice, Hôtel de Crillon, Four Seasons, Park Hyatt, Westin, Hôtel Costes en Hôtel Le Bristol (The Ritz is momenteel gesloten voor renovatie). Ook hier zullen sommige bladen wel deals hebben kunnen sluiten, maar Fashionista en haar bronnen durven toch aannemen dat met mini-bar kosten, internet en roomservice erbij het onderstaande gedrag de realiteit benadert.

Gemiddelde kost per redacteur (voor 8 nachten): €6900

Vervoer Zoals gezegd nemen deze redacteurs niet gewoon de metro of de shuttlebus, maar huren ze een auto met chauffeur (waar ze vaak korting op krijgen)

Gemidelde kost per redacteur (voor acht dagen): 900 euro Eten en drinken Vooral plaatsen als L'Ami Louis en Caviar Kaspia zijn prijzig en je betaalt er makkelijk meer dan 150 euro per persoon voor een etentje, om over de aperitiefjes en slaapmutsjes nog maar te zwijgen. Cocktails in de populaire bar van Hotel Costes kosten zo'n 24 euro en in Le Meurice zijn de prijzen gelijkaardig. Tel daar nog bij dat veel redacteurs room service bestellen voor het ontbijt en belangrijke klanten en designers uitnodigen voor lunch of een etentje. (Soms worden ze ook zelf getrakteerd door een merk)

Gemiddelde kost per redacteur (voor een week): 1900 euro

Telefoon- en datagebruik Wanneer er op voorhand een formule werd aangekocht waarmee je goedkoop belt en surft in het buitenland (of een bepaald krediet op voorhand al betaalt) dan vallen de kosten wel mee, wanneer dit niet gebeurd is dan lopen zee norm op. Fashionista nam het gemiddelde van de telefoonrekeningen die ze te zien kregen.

Gemiddelde kost per redacteur: 300 euro

Schoonheidsrituelen We weten allemaal dat Anna Wintour iedere dag om zes uur 's ochtends bij de kapper zit en zulke rituelen willen zij en haar gelijken natuurlijk ook volhouden tijdens de modeweek, wanneer er honderden fotografen naar je flitsen. De meeste chique hotels hebben een kapsalon, waar een kleine brushing en wat bijwerken tussen de 50 en 100 euro kunnen kosten.

Gemiddelde kost per redacteur (voor een hele week): 300 euro

Bagage Drie outfitwissels per dag, dat zijn zo'n 25 outfits gedurende de hele modeweek en die gaan niet allemaal in 1 koffer. Aangezien de meeste luchtvaartmaatschappijen extra kosten aanrekenen vanaf je meer dan 1 koffer incheckt is het best realistisch om te stellen dat die extra bagage ook een prijskaartje heeft.

Gemidelde kost per redacteur: 100 euro

Gemiddelde totaalkost per redacteur: 14.900 euro Fashionista wijst er wel op dat zulke bedragen enkel toepasbaar zijn op de Hele Grote Spelers van de modemagazinemarkt. Ze wilden geen namen noemen, maar wij hebben toch al wat ideetjes. (KS, via Fashionista)

Onze partners