Wim signaleert: de Italiaanse mama van de mode

Een flinke omzetstijging, kostuums voor Hollywood en straks een nieuw museum in Milaan: het gaat Miuccia Prada voor de wind.

Een flinke omzetstijging, kostuums voor Hollywood en straks een nieuw museum in Milaan: het gaat Miuccia Prada voor de wind.
De first lady van de Europese mode: zo kopte de Britse krant The Observer enkele dagen geleden bovenaan een stuk over Miuccia Prada. Een titel die de Italiaanse modeontwerpster meer dan ooit toekomt, nadat Prada een verrassend sterk resultaat neerzette in 2012. Het Italiaanse luxehuis noteerde vorig jaar een omzetstijging van 29 procent, en dat terwijl de Italiaanse modesector zich juist in een diepe crisis bevindt.

Prada doet het niet enkel goed op nieuwere markten als de Aziatische (+ 33 procent), maar ook onder Europese consumenten (+ 36 procent), terwijl ook de winstcijfers mooi ogen. Die klommen in de eerste drie kwartalen van 2012 naar 409 miljoen euro, of maar liefst vijftig procent meer dan in dezelfde periode in 2011.

Communiste

Dat succes staat grotendeels op naam van Miuccia Prada, het creatieve brein achter het Italiaanse modehuis dat haar grootvader stichtte in 1913. Nochtans koesterde de bijna 64-jarige ontwerpster aanvankelijk geen plannen om in de voetsporen van haar familie te treden. Ze behaalde een doctoraat in de politieke wetenschappen in Milaan, waarna ze actief werd in de Italiaanse communistische partij en zich inzette voor vrouwenrechten.

Eind jaren zeventig verliet ze de politiek om zich alsnog op het familiebedrijf toe te leggen. Met succes, zeker nadat ze in 1978 haar echtgenoot en huidig Prada CEO Patrizio Bertelli tegen het lijf liep. Zo lanceerde het duo in ’85 een succesvolle handtassenlijn en breidde het zijn portfolio in ’92 uit met het lager geprijsde Miu Miu, naar de bijnaam van de ontwerpster. Later nam het tweetal onder meer de labels Helmut Lang, Fendi en Jil Sander onder de arm.

De winkels van het merk werden ontworpen door grote namen als Rem Koolhaas en architecturale attracties op zich. Ook in de kunstenwereld is Miuccia Prada een gerespecteerde figuur, vooral dankzij de tentoonstellingen en sponsoringactiviteiten van de Fondazione Prada. Bovendien vormt ze de drijvende kracht achter een nieuw museum voor hedendaagse kunst in Milaan.

Foutloos parcours

Prada, die vanavond haar nieuwe collectie toont in Milaan, loopt dit jaar ook in de kijker met de tientallen jurken die ze tekende voor The Great Gatsby van Baz Luhrmann. De film verschijnt bij ons in de bioscoop op 15 mei.

Het is het zoveelste hoogtepunt in een nagenoeg foutloos parcours. Minpunten waren de voorbije jaren beperkt tot de tegenvallende opkomst voor de expo
Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations in het Metropolitan Museum of Art in 2012, en een korte maar hevige woordenwisseling met Giorgio Armani. Die uitte felle kritiek op Prada na de beursgang van het bedrijf in 2011. “De mode is tegenwoordig in handen van de banken en de aandelenmarkt”, zei die andere Italiaanse modekoning toen. Ook voor de stijl van zijn collega had Armani geen goed woord over. Die omschreef hij als “slechte smaak die chique wordt”.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content