Paris Homme: Dries Van Noten in vorm

© Jesse Brouns

Ze zijn een kwarteeuw bezig, maar Dries Van Noten en Walter Van Beirendonck blijven relevanter dan ooit voor de mannenmode.

Ze zijn een kwarteeuw bezig, maar Dries Van Noten en Walter Van Beirendonck blijven relevanter dan ooit voor de mannenmode. De Parijse mannenmodeweek is stilaan halverwege. Gisteren werd de kalender geopend door twee machtige Japanse merken. Eerst kolor, dat voor de tweede keer showt in Parijs. Een erg zomerse collectie, met zoals steeds interessante materialencominaties (een eerder lichte regenjas met een kraag van neopreen), en een eerder slouchy silhouet. De beste sandalen van het seizoen, tot nog toe.

Van alle merken staat Issey Miyake allicht het verst als het gaat over experimenten met materialen oud en nieuw. De mannenlijn dient als een soort laboratorium voor het label. De focus ligt dit keer op papier, met nogal wat outfits gemaakt van washi-materiaal (een gelamineerde, dus wasbare mix van papier en rayon). De modellen fietsen de catwalk op, soms gekleed in een gesublimeerd neon veiligheidsvestje.

Kim Jones trekt te zee voor zijn derde collectie als mannenontwerper van Louis Vuitton. “Diana Vreeland noemde water Gods tranquilizer,” aldus de Brit. “Vreeland zei ook dat ze het idee van de vrijheid van surfen fantastisch vond. En dat was een ven de vertrekpunten voor de collectie.” Het nautisch thema (surfers en zeilers, vooral) is een beetje een cliché in de mannenmode en Jones doet er ook niet iets heel bijzonders mee, maar de kleren zijn zo mooi gemaakt dat je er met open mond zit naar te staren. De jekkers in technische zeilstof zijn het mooist. Een aantal stukken in denim patchwork doet erg Japans aan. De accessoires zijn op zijn minst begerenswaardig. De beste prestatie van Jones voor Vuitton tot nog toe.

Met Viktor en Rolf gaat het richting India, met outfits in hare krishna-oranje, al dan niet versierd met spiegeltjesmozaiek. Zowaar een goed verteerbare mannencollectie van het Nederlandse duo.

De collectie van Walter Van Beirendonck, in een oververhitte voormalige garage, kreeg de naam Silent Secrets. De garderobe is, naar de gewoontes van de ontwerper, eerder ingehouden en opnieuw gebaseerd op klassieke tailoring. Stoere zwarte jongens in elegante pakken (soms met korte broek en bedrukte kniehoge kousen), hier en daar met touw op Japanse wijze ingepakt. Van Beirendonck werkte samen met de kunstenaar Folkert de Jong, die feeërieke tophoeden en kragen maakte.

Yohji Yamamoto propt minder volk dan anders in zijn kleine hoofdkwartier. Wat meer ademruimte voor de geslaagdste mannenshow die we tot nog toe van Yamamoto hebben gezien (en dat zijn er intussen toch wel wat). De modellen zijn jonger dan anders, hun kleren lijken beter draagbaar. Pronkstuk: een typisch Japanse, extrawijde broek, in felle kleuren, of met een verleidelijke print. De modellen zijn opgemaakt alsof iemand hen net KO heeft geslagen, en dat geldt ook voor Yohji Yamamoto als die op het eind komt groeten. Op de rug van zijn jas staat in grote letters FOR SALE geborduurd. Zijn bedrijf ging enkele jaren geleden failliet en is nu in handen van een investeringsvehikel. Wat brengt de toekomst?

Dries Van Noten keert terug naar de garage waar hij twee seizoenen geleden een van de meest memorabele mannencollecties uit zijn carrière toonde, die van huidige zomer. Een terugkeer in vorm (de wintercollectie was, wat ons betreft, lichtjes teleurstellend). De ontwerper speelt met camouflageprints, die hij lichtjes vervaagde zodat je de bedruksels onmiddellijk herkent als Van Noten, en niet gewoon een militair afdankertje van de een of andere stock américain. De camouflageprints worden gemengd met elementen uit de schermsport, en de collectie zit vol met de trends die ook elders in Milaan en Parijs waren te zien, zoals flinterdunne regenjassen en hier en daar een silhouet in fonkelend materiaal.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content