In beeld: Pitti Uomo - moois voor zomer 2013

22/06/12 om 16:47 - Bijgewerkt om 16:47

Er is een nieuwe generatie van mannelijke fashionista's opgestaan, en die heeft geen boodschap meer aan pakken. Maar ook niet aan banale jeanswear.

1. LIEVER VROLIJKWe kunnen ons niet herinneren dat we in Firenze ook maar één zwart kledingstuk hebben gezien. Een verademing. Pastels, felle kleuren, neons: de zomer door een kaleidoscoop.

2. LIEVER LOSJESzomers zijn voor easy dressing. Een losvallend linnen jasjes van Barena is eleganter dan een maatpak. Brunello Cucinelli, een merk dat van chic décontracté zijn handelsmerk heeft gemaakt, is een van de snelst groeiende labels in de modesector. Een van de ontdekkingen van het seizoen: Smith-Wykes, een label dat zich tussen Londen en Parijs beweegt, van een voormalige ontwerper bij Lacoste.

3. CALIFORNIA RULES.Maar dan wel een geïdealiseerd California. Niet de Black Palms uit de foto's van Hedi Slimane, maar een surfer spot in de jaren vijftig: korte shorts (marineblauw, roze, of bedrukt), een Hawaiiaans hemd, of een wijde broek. Denim, of crispy linnen. Zie onder meer Made & Crafted, de lijn waarmee Levi Strauss anderhalf decennium van gemiste kansen probeert in te halen.

4. JONGENS VAN ALLE LEEFTIJDEN. Guillaume Henry, de ontwerper achter Carven, liet tijdens een interview in Firenze verstaan dat er op jongensachtig niet noodzakelijk een leeftijd plakt. Nogal wat merken zoeken inspiratie in de wereld van de kinderkleding, en dat is een uitstekend idee (de mooiste shorts in de winkelstraat liggen deze zomer op de kinderafdeling van H&M: frustrerend). Zie onder meer het Franse merk Les garçons faciles, of het jonge Amerikaanse Orley, dat zijn breiwerk in Italië laat maken.

5. BERGBEKLIMMERS spreken nog steeds tot de verbeelding. Alpenbottines, klimtouwen, bonte rugzakken. Voorbeeld: de stand van Napapijri.

6. MODE MILICIENS.De komende winter wordt al gedomineerd door militaire looks. Volgende zomer hebben de modemiliciens de keize tussen camouflage of camouflage (en khaki korte broeken). Bij Valentino of het Amerikaanse tassenmerk Topo Design.

7. VERLICHTE DANDY'S. De pedante dandy maakt plaats voor een jonger, ironischer exemplaar. De Italiaanse variant: merken als Emiliano Rimondi of Corto Maltese. De Franse variant zagen we bij het nieuwe label La Comédie Humaine, dat werkt met illustraties uit oude edities van de romans van Balzac. Dashing!

8. PRINTS, PRINTS, PRINTS. Op hemden, op denim, en vooral ook op broeken. Effen neemt een pauze.

Jesse Brouns

Onze partners