Dragon Tattoo-collectie van H&M onder vuur

20/12/11 om 16:21 - Bijgewerkt om 16:21

Bron: Knack Weekend

De nieuwe Dragon Tattoo-collectie van H&M, geïnspireerd op het personage van Lisbeth Salander in de film The Girl with the Dragon Tattoo, krijgt heel wat kritiek over zich heen.

Dragon Tattoo-collectie van H&M onder vuur

De nieuwe Dragon Tattoo-collectie van H&M, geïnspireerd op het personage van Lisbeth Salander in de film The Girl with the Dragon Tattoo, krijgt heel wat kritiek over zich heen.

Sinds vorige week is de collectie - die de rebelse en non-conformistische look van Salander vertegenwoordigd - wereldwijd in 180 winkels te verkrijgen. Meteen kwam er al reactie op de lancering, met name door de Amerikaanse journaliste Natalie Karneef. Zij schreef op haar blog een open brief aan de Zweedse modeketen, waarin ze de collectie onverantwoord noemt "omdat ze verkrachting verheerlijkt".

"H&M, jullie hebben een kledinglijn gecreëerd die gebaseerd is op het karakter van een vrouw die haar hele leven heeft geleden aan misbruik, die gewelddadig is verkracht en die achter een man aangaat die gewelddadig andere vrouwen verkracht en vermoord", zo schrijft Karneef. Volgens haar zou H&M met de kledinglijn seksueel geweld en alle gevolgen hiervan een trendy toets geven.

"Dit had Stieg Larsson nooit gewild"

Ook Eva Gabrielsson - de vrouw die dertig jaar lang een relatie had met de wereldberoemde schrijver van het verfilmde boek - toont weinig sympathie voor de collectie. Volgens Gabrielsson had haar partner nooit ingestemd met een dergelijk initiatief. Hij zou de hype rondom zijn boeken liever gebruikt hebben om de aandacht te vestigen op geweld en discriminatie ten aanzien van vrouwen, aldus Gabrielsson. Larssons familie liet alvast in een verklaring weten dat de opbrengst van de collectierechten naar goede doelen gaat.

H&M reageerde intussen op het protest: "Hoewel we Lisbeth een sterk vrouw vinden die opkomt voor haar idealen, was het niet onze bedoeling om haar specifiek te vertegenwoordigen. We willen eerder een trendy collectie verkopen die veel klanten aanspreekt."

Ondanks de internationale kritiek vliegen de ontwerpen de winkels uit en ook de webshop is nagenoeg helemaal uitverkocht. (FDC/VF)

Onze partners