Elegant, maar een beetje verwaarloosd

18/03/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:26

Christopher Bailey over het machtige erfgoed van Burberry, de Britse roots die hij deelt met het merk, ende kracht van emotie in mode.

Christopher Bailey (37) staat straks acht jaar aan het creatieve hoofd van Burberry. Hij speelt in de mannenmode min of meer buitenspel. In een sector waar op ijsblokjes gekoeld cynisme en gefingeerd machismo hoog scoren, kiest hij zonder gêne voor emotie. Zijn stijl is typisch Brits, maar toch ook universeel. Jongensachtig, maar tegelijk vol melancholie. In de traditie van een popgroep als The Smiths, of de jonggestorven, bijna vergeten schrijver Denton Welch, die vanop zijn ziektebed een gitzwart maar desondanks mooi Engeland beschreef. De titel van het bekendste boek van Welch, In Youth Is Pleasure, vat de esthetiek van Bailey enigszins samen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners