Verkoop van Fairtrade-producten in de lift in België

02/04/15 om 14:23 - Bijgewerkt om 14:23

De Belgische consumenten hebben in 2014 ruim 10 procent meer producten met het Fairtrade-label gekocht. Dat meldt Fairtrade Belgium. Toch waarschuwt de organisatie voor een 'dodelijke Prijzenspiraal' en stelt ze daarom een tienstappenplan op.

Verkoop van Fairtrade-producten in de lift in België

Fairtrade bananen © .

De Fairtrade klassiekers zijn bananen, chocolade, koffie, suiker en rijst. Voor het 25ste jaar op rij stijgt de verkoop van deze gelabelde producten van Fairtrade Belgium, dat tot augustus vorig jaar Max Havelaar heette. In 2014 werd er een groei van 10,4 procent opgetekend ten opzichte van 2013. Vooral de verkoop van bananen steeg fors, met 18,4 procent, gevolgd door chocolade (16,8 procent) en koffie (8,5 procent).

Het moet beter

Fairtrade Belgium is tevreden met deze groei, maar het moet nog beter. "Dit mooie resultaat volstaat niet. Vooral de boer, zowel hier bij ons als in het Zuiden, krijgt in de huidige prijsgedreven markt nauwelijks ademruimte om te overleven. Alleen een substantiële schaalvergroting van producten die verkocht worden tegen een prijs die voor alle schakels van de keten leefbaar is, zal soelaas brengen," zegt Lily Deforce, directeur van Fairtrade Belgium.

Prijs boven duurzaamheid

Uit een studie die de organisatie in september vorig jaar liet uitvoeren, bleek namelijk dat 81 procent van de consumenten duurzaam wil kopen, maar dat 79 procent van hen zich uiteindelijk laat leiden door de prijs. Twee derde van de ondervraagden gaf daarnaast aan dat ze de prijs belangrijker vond dan duurzaamheid.

Nochtans is chocolade zonder fairtrade label veel te goedkoop om duurzaam te zijn. In Ivoorkust, de grootste cacaoproducent ter wereld, moet een boer vier keer zoveel verdienen dan nu om de armoedegrens van twee dollar per dag te bereiken.

In een poging om dat koopgedrag te beïnvloeden, stelt Fairtrade

Belgium een tienstappenplan op. Door meer samen te werken met boeren, producenten, handelaars en de overheid wil de organisatie duurzame producten aantrekkelijker maken.

"Fairtrade bewijst jaar na jaar dat het kan, het is nu tijd om dit naar een grotere schaal te brengen. Hiervoor vragen we inspanningen van elke actor uit de keten. Het is immers enkel door meer solidariteit en samenwerking dat we onze boeren in Noord en Zuid weer een leefbaar leven met toekomst kunnen bieden", besluit Deforce. (Belga/LP)

Lees meer over:

Onze partners