"Meer restaurants kampen met klanten die ondanks reservatie niet opdagen"

12/04/15 om 10:58 - Bijgewerkt om 15:48

Zeven procent van de restaurantreservaties wordt niet nageleefd, zo meldt ondernemersorganisatie NSZ op basis van een rondvraag bij een 600-tal restaurants.

"Meer restaurants kampen met klanten die ondanks reservatie niet opdagen"

© iStock

Ruim een kwart van de klanten die hun reservatie niet nakomen laat bovendien na om te verwittigen, zo blijkt. Zeven op de tien restaurants krijgen zo'n vrijgekomen tafel volgens het NSZ doorgaans de middag of avond zelf niet meer ingevuld en lijden dus omzetverlies. "Daarom nemen steeds meer restaurants hun voorzorgen: één op de vijf stuurt op voorhand een herinnering, terwijl 3 procent nog een stapje verder gaat en een voorschot vraagt wanneer de klant reserveert", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

"Restaurants zijn die 'no shows' terecht meer dan beu en zulke maatregelen kunnen daarbij helpen, ook al is een ruime meerderheid niet van plan om in de toekomst zo'n voorschot te vragen", aldus Mattheeuws.

Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal klanten dat hun restaurantreservatie niet respecteert en dus in het geheel niet komt opdagen volgens het NSZ toegenomen. In 2013 ging het om 5 procent van de geboekte reservaties die uiteindelijk niet ingevuld werden, twee jaar later gaat het al om 7 procent. (DB)

Onze partners