10 culinaire trends van 2013

Volgens het Amerikaanse reclamebureau Sterling-Rice winnen bittere smaken én bloemkoolsteaks aan populariteit. Popcorn wordt dé snack van 2013. Tien culinaire trends voor het komende jaar op een rijtje.

Specifieke menu’sMensen die een bepaalde voedingswijze nastreven, worden in 2013 meer op hun wenken bediend. Foodies met een glutenvrij dieet, vegetariërs, ‘duurzame’ eters of veganisten krijgen in een groeiend aantal horecazaken specifieke menu’s voorgeschoteld.

Bloemkoolsteaks
Met de vegetarische keuken gaat het qua populariteit crescendo. Chefs zullen er ook komende maanden creatief mee omgaan. Zo zullen op de menukaart ‘vleesgerechten’ als bloemkoolsteaks en selderijsap-cocktails hun intrede maken.

Kleinere borden Meer en meer restaurants gaan het ook doen met kleinere borden, waarop dan één ‘soort’ ingrediënt komt. Wees dus niet verrast als kleine afzonderlijke bordjes met een lapje vlees, groenten, pasta, gebakken vis of stukjes fruit op tafel verschijnen.

Zuur en bitter
Ook zoet, zout en vet verdwijnen meer op de achtergrond, ten voordele van zure en bittere smaken. Het reclamebureau stelt gefermenteerd kersensap en, jawel, zuur bier als voorbeelden. Ook zuurkool en augurken uit grootmoeders keuken worden weer ‘hot’.

Vezelrijke granenAndere producten die aan populariteit moeten inboeten: boter, bacon en room. In de plaats komen vezelrijke granen en vitaminerijke, vegetarische (groente)bouillon.

Aziatisch
Uiteraard zetten culinair producten uit de Aziatische keuken ook de komende maanden hun opmars verder. Denk aan de heerlijke frisse en kruidige smaken uit Thailand, Vietnam en Korea.

De Koreaanse keuken, relatief nieuw in onze contreien, sluit in diverse opzichten aan bij de actuele gastronomie, zoals het verband voeding-gezondheid, het gebruik van lokale ingrediënten en het fermenteren van groenten.

Hartig smaken Volgens Sterling-Rice willen chefs de zoete honingsmaak van fruit, denk aan meloen en perziken, minder laten doorwegen. Desnoods weren. In de plaats komen hartige smaken, zowel voor voorgerechten, soepen als vegetarische gerechten (en zelfs vleesgerechten).

Kindergerechten Ook kinderschotels worden gevarieerder. Op het kindermenu verschijnt een ruimer assortiment aan fruit en groenten. Lekker gezond dus. Er wordt meer de nadruk gelegd op proteïnerijke granen. Kinderen kunnen ook meer kennismaken met authentieke, Aziatische smaken. Ze krijgen ook vis als tilapia en calamares in het bord.

Popcorn
Popcorn wordt dé snack van 2013. Het knapperige, gepofte pofmaïs is in 2013 niet alleen te consumeren uit een zakje, maar ook bij ijs of als crouton.

Streekgebonden
De streekproducten zijn al een tijdje aan een remonte bezig. Dat zag je afgelopen jaar al op de menukaart van heel wat sterrenzaken. En dat zal in 2013 niet anders zijn. Restaurants werken meer en meer met lokale producenten en leveranciers die hun topproducten aanbieden. Groenten, fruit, honing en kaas uit de eigen regio zijn opnieuw in. We grijpen dus voor een stuk ook terug naar vertrouwdheid. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content